Styridsatstyri (1959)

Drama / Oorlog
121 minuten / 109 minuten

geregisseerd door Palo Bielik
met Dusan Blaskovic, Ivan Mistrík en Jozef Cút

De Slowaakse troepen van het 71ste regiment van het Oostenrijks-Hongaarse leger zijn tijdens de Eerste Wereldoorlog gestationeerd in het Servische Kragujevac. Gedwongen te vechten in een oorlog waarvoor ze nooit in geloofden, besluiten ze te rebelleren tegen de bevelhebbers. De opstand wordt echter hard de kop ingedrukt.

avatar van Baggerman
Als Nederlanders weten wij gemiddeld sowieso niet veel van (het verloop van) de Eerste Wereldoorlog, maar van het front rondom het Oostenrijk-Hongaarse Rijk is nog minder bekend. Slowakijke en delen van Polen waren onderdeel van Oostenrijk-Hongarije en hier hadden grote delen van de bevolking er helemaal geen trek in om een oorlog tegen de mede-Slaven uit Servië en Rusland uit te moeten vechten. Ze deserteerden dus massaal, ook omdat ze toch niet vertrouwd werden en slecht behandeld.

Deze film verbeeldt prima deze sentimenten en geven een redelijk beeld van dit front. Niet spectaculair, zelfs wat lauw, maar uiteindelijk vermakelijk genoeg voor een krappe voldoende.