Sueño en Otro Idioma (2017)

Alternatieve titel: I Dream in Another Language

Mexico / Nederland
Drama / Fantasy

geregisseerd door Ernesto Contreras
met Fernando Álvarez Rebeil, José Manuel Poncelis en Eligio Meléndez

Een jonge taalkundige reist af naar de jungle van Mexico om onderzoek te doen naar een mysterieuze inheemse taal. Hij ontdekt dat de specifieke taal op het punt staat te verdwijnen omdat de laatste twee sprekers vijftig jaar geleden ruzie kregen en weigeren om met elkaar te praten. Hij probeert de twee oude vrienden weer bij elkaar te brengen maar ontdekt ook een geheim.

• vanaf 18 juni te koop op dvd

avatar van beavis
Gezien de poster en titel, de hoge stemmen en de Ariël award had ik een heel ander soort film verwacht. Dit is erg mainstream en soapy. Kijkt wel lekker weg met mooie beelden en charismatische acteurs, maar dit voelt enorm overschat aan...

Vanaf 17 januari 2019 in de bioscoop (Contact Film)

avatar van Mads Smikkelsen
Behoorlijk voorspelbaar

avatar van Lambchop
Je denkt cult je krijgt kut

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Een draak.

Vergeet het taalelement, dat is hier niets meer dan een kapstok. Vergeet het magisch realistische element, dat is vooral matig uitgewerkt. Dit is een van clichés en van dik hout zaagt men planken-drama aan elkaar hangende film over het inmiddels aardig uitgekauwde thema van twee oude mannen die al sinds mensenheugenis boos op elkaar zijn, terwijl ze heel veel gemeenschappelijks hebben. Ik ben niet perse tegen melodrama, wel tegen vervelend, lelijk melodrama, daar zit deze film vol mee. Neem daarbij ook de heel erg uitleggerige montage die steeds benadrukt wat je al ziet en de slappe flashbacks en er blijft bar weinig van deze film over. Hier en daar aardig geschoten. Zag her en der zojuist erg positieve recensies. Ik snap daar niks van.

Matige film. Martín is een jonge linguïst die naar een afgelegen dorpje in de Mexicaanse wildernis reist om daar een bijna verloren taal, het Zikril, te onderzoeken. Er zijn nog maar drie bewoners in het dorp die deze (verzonnen) taal beheersen, van wie er één kort na zijn aankomst overlijdt. De overige twee spreken sinds een conflict uit hun jeugd niet meer met elkaar. Martín doet er alles aan om de twee oude mannen weer bij elkaar te krijgen ten gunste van zijn onderzoek. Er komen pijnlijke herinneringen uit het verleden naar boven en een geheim dat niemand in het dorp weet.

Grootste minpunt van 'I dream in another language' is dat de film richtingloos overkomt. De synopsis wekt de indruk dat het hier gaat over een magisch-realistische film die wil filosoferen over vragen rondom de betekenis van taal. Dat krijgt eigenlijk nauwelijks aandacht in de film. Het verhaal gaat veeleer over de relatie tussen twee mannen die zich aangetrokken voelen tot elkaar en de Katholieke kerk die er tussenin staat, waardoor één van de twee mannen uit angst nooit heeft willen toegeven aan zijn gevoelens voor de ander en zij daardoor beiden eenzaam door het leven zijn gegaan en ook zo eindigen. Eigenlijk best pijnlijk allemaal. De rest er omheen komt allemaal nogal geforceerd over.

avatar van frolunda
Niet helemaal geslaagd maar ik heb me ook weer niet echt verveeld bij Sueño en Otro Idioma.Het verhaal is best wel interessant en dramatisch al liet de uitwerking wat te wensen over.Het komt allemaal wat te gekunsteld over en het lijkt er een beetje op dat regisseur Ernesto Contreras nooit echt kan bepalen welke richting ie met de film uit wil.
Aan de andere kant is de fotografie erg fraai,is het acteerwerk sterk en vind ik de hele film erg sfeervol overkomen.Dat alles te samen redt Sueño en Otro Idioma nog wel gedeeltelijk maar uiteindelijk bleef ik toch met een wat onbevredigd gevoel achter.
Kleine voldoende.