Flukt (2012)

Noorwegen
Avontuur / Actie

geregisseerd door Roar Uthaug
met Ingrid Bolsø Berdal, Isabel Christine Andreasen en Milla Olin

Tien jaar nadat de Zwarte Dood (een epidemie die tussen 1346 en 1351 in Europa woedde) het land heeft geteisterd, gaat een arme familie op zoek naar betere levensomstandigheden. Op een verlaten bergpas worden ze aangevallen door een bende meedogenloze bandieten. Ze sparen alleen het leven van de 19-jarige Signe. Ze wordt gevangen genomen en meegenomen naar het kamp. Hier komt ze erachter dat haar een erger lot staat te wachten dan de dood, en de enige oplossing is om te ontsnappen...

Meneer Bungel

avatar van Oliveri
Heb je film al bekeken Meneer Bungel?

Meneer Bungel
Nope. Lijkt me ook niet zo interessant.

avatar van chantal29
net gekeken dikke voldoende niks mis mee de nodige aktie

De regisseur lijkt regelmatig meer aandacht te hebben voor het landschap dan voor de personages: de opnames van het ruige, wrede Noorse land zijn dan ook adembenemend mooi. De bijna westernachtige middeleeuwse avonturenfilm gaat over een soms aangrijpende overlevingstocht; ik vond de loop van het verhaal echter ook dikwijls niet in evenwicht en ongeloofwaardig melodramatisch. In het bijzonder de hoofdrolspelers zijn uitstekend.

avatar van blurp194
Nogal marginaal uitgewerkt verhaal, de wrede en onvergevende Noorse landschappen lijken soms de hoofdrol te krijgen. Maar dat werkt evengoed toch niet echt goed, het verhaal neemt daarvoor toch af en toch teveel de overhand. Mooi gespeeld, dat zeker, maar ik kan de karakters niet echt geloofwaardig vinden, ze missen de nuance, de authenticiteit.

In de optelsom toch wat onvoldoende, wat teleurstellend. Maar wel met de belofte dat het in deze setting ook beter kan.

avatar van Phantasm
Actiefilm die lekker wegkijkt als is ie wel wat voorspelbaar. Zitten mooie plaatjes in.

Aangename Noorse overlevingsfilm die lekker weg kijkt en niet verveeld tel daarbij de prachtige natuuropnames bij en je komt niet bedrogen uit. De speelduur is wel aan de krappe kant maar dat mag de pret niet drukken.

avatar van Filmkriebel
Deze film verdient veel beter als het gemiddelde. Deze middeleeuwse actiethriller is mooi gefilmd en erg onderhoudend. Het verhaal is dun en veel verrassingen zijn er niet maar dat mocht hier de pret niet drukken. Berdal als moordzuchtige plunderaarster is een sterke persoonlijkheid op het scherm, en is ook de enige villain die verder uitgewerkt wordt. Soms heb je films die zo vlot gemaakt en rechttoe-rechtaan zijn dat ze gewoon erg goed zijn. Eenvoudig maar uitstekend vermaak.

avatar van Noodless
Gewoon een simpel, maar uiterst effectief verhaal dat ondanks weinig verrassingen toch boeiend blijft tot het einde. De redenen zijn : een geloofwaardige en goed uitgewerkte rol van de bazin Berdal, de prachtige natuuropnames, een goed tempo , korte speelduur ( men hoeft niet onnodig onzinnige dingen toe te voegen om toch tenminste die 90 minuten te hebben) en de twee jonge meisjes die toch hun rol overtuigend weten te brengen zonder dat hun rollen voldoende kans krijgen op meer diepgang. Leuke film uit Noorwegen ! 7,5/10

avatar van vranque
het is aardig maar ik kan mijn draai niet vinden om daar wat genuanceerder op in te gaan.In ieder geval was het bovenstaande de reden om te kijken en ik ga grotendeels mee. Alleen blijf ik steken op 2.5*

avatar van MovieMind
Mooi beeldmateriaal met prachtige landschappen en de acteurs doen prima werk.
Maar het verhaal (vooral op het einde) werd ongeloofwaardig en kon mij niet zo bekoren.
Een aardig filmpje om te zien maar daar blijft het dan ook bij.

avatar van Cleanshot
Einde onrealistisch verder een prima rauwe, straight forward film...

avatar van DjFrankie
Sfeervol drama, in oude tijden. Wat een genot om een geen moderne technologie te zien, maar primitieve levensbehoeftes.

avatar van Shinobi
Noors kat-en-muisspel.

Tja, voor het verhaal hoef je deze film eigenlijk niet te kijken; het is miniem uitgewerkt met een karig achtergrondverhaal van de schurk. Op momenten komt het dan ook nogal ongeloofwaardig over, ondanks dat Ingrid Bolsø Berdal haar rol prima weet in te vullen.

'Flukt' moet het duidelijk meer hebben van de prachtige beelden, zeker gezien de manier waarop de Noorse landschappen geregeld de hoofdrol opeisen. Dit resulteert zich in een aantal spannende achtervolgingen die goed in beeld worden gebracht. Hierbij zorgen enkele slow-mo's ervoor dat de actiescènes er tof uitzien.

Al met al redelijk, maar hier had meer ingezeten. Desondanks kijkt het door de korte speelduur aardig weg.

2,5 Sterren.

avatar van joolstein
Aangename TV- film waarvan de titel het hele verhaal al weg geeft!

avatar van duffs
ja hij lijkt op centurion ook al is dat met de romeinen en schotten en deze met nooren maar de vergelijkenissen zijn groot ware het niet dat centurion de emotie en diepgang mist en deze film snelheid en aktie apocalypto is dan wel de beste van de drie soortgelijke die ik heb gezien maar die heeft wel het totaal pakket al goed er wordt goed gespeeld met een mooie hoofdrolspeelster het is jammer dat ze de hele dag in een 13 de eeuwse soepjurk loopt want die had ik wel graag in een hededaagse bikini willen zien hoor maargoed effe het net afspeuren dan maar bles te internet anno 2000 ste eeuw een dikke 6 hoor ik hou wel van dit soort films

avatar van duffs
wat mijn collega commentaar gever boven mij gaf is niet helemaal waar want de titel geeft trouwens niet het hele verhaal weg wel voor drie kwart

avatar van Marvinleeaday
Een soort Rambo, alleen dan 19 jaar en vrouwelijk.
Zonder gekheid best wel een aangename, spannende film die mede door de korte speelduurnooit vervelend wordt.

avatar van broncode
Wederom een sterke film van Roar Uthoag, die met minimale budgetten goede films maakt.
Hij slaat steeds de spijker op zijn kop met de juiste casting en juiste dialogen en is zeer sterk in het uitkiezen van de lokaties.
Het is een dun verhaaltje maar steeds met de juiste timing gaat de vaart niet verloren.
Voorspel voor hem een goede carrière in Hollywood, maar of dan zijn films ook beter worden is maar de vraag.