• 8.303.615 stemmen

The Life and Times of Paul the Psychic Octopus (2012)

Documentaire | 72 minuten / 55 minuten (ingekorte tv-versie)

Genre: Documentaire

Speelduur: 72 minuten / 55 minuten (ingekorte tv-versie)

Geregisseerd door: Alexandre O. Philippe

IMDb beoordeling: 6,5 (38)

Plot The Life and Times of Paul the Psychic Octopus

Wie herinnert zich Octopus Paul niet, de inktvis die de door Duitsland te spelen wedstrijden op het WK Voetbal van 2010 juist wist te voorspellen? In deze documentaire wordt dieper ingegaan op de mogelijkheid of de octopus inderdaad over paranormale vermogens zou beschikken, zoals werd gesuggereerd.

image

Deze kwam toch ergens heel binnenkort op tv?

-edit- morgen dus VPRO's Import: Paul de Octopus | Nederland 3 - nederland3.nl

avatar van Jawaddedadde

Jawaddedadde

Haha, onwaarschijnlijk

Is hij ondertussen al niet opgegeten of zo?

avatar van jarno1975

jarno1975

Hij is in ieder geval al wel lang dood. Of tie in een calamaris is verwerkt weet ik niet

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

''On 26 October 2010, Paul died in his aquarium in Germany. His remains were cremated and he was given a small burial plot within the grounds of the Oberhausen Sea Life Centre. A modest permanent shrine was erected.''

En:

''Paul II is also a common octopus at the Sea life Centre in Oberhausen, who is intended to succeed Paul the Octopus. --- It is expected that Paul II will attempt to predict the outcomes of Euro 2012 matches.''

En dan is er nog Ollie the Octopus...

bron

Lollige en eigenlijk volstrekt gestoorde docu, die wat dat betreft niet saai informatief blijkt (wat bij dit onderwerp ook wat suf zou zijn), maar helemaal meegaat in de hype en idioterie rondom 'Pulpo Paul'.

Hilarisch is bijvoorbeeld de discussie over waar hij nu eigenlijk geboren is, inclusief Italianen met een vage geboorteakte.

Niet te geloven het aantal mensen dat dit soort onzin ook echt serieus neemt, de bedragen die worden geboden op dat beest en allerlei andere dieren variërend van varkentjes tot insecten die ook paranormale krachten worden toebedeeld.

Wel grappig om eens te zien!

avatar van Dreiecke

Dreiecke

Geinige docu over bijgeloof, de gokwereld en een hele cult met muziek en dans rondom een octopus.

Voor mij een mooi voorbeeld van massahysterie (en allerlei andere ‘convenient’ menselijke motivaties), waarbij de mens zijn emoties richting wil geven en daarvoor een octopus kiest. ‘De octopus heeft het goed’ (vreugde, voldoening), ‘de octopus deed het verkeerd’ (woede, haat).

Er zaten trouwens steeds 200 mensen van de pers bij het aquarium, tja, waanzin.

Er zat dus ook nog een hele logistieke en administratieve organisatie aan de heisa rond Paul vast.

De docu zelf zit wel grappig in elkaar, met legopoppetjes, papierknipsels en andere creatieve extraatjes.

Ook zag ik bv een leuke anecdote over de ‘Kraken’, een mythische reuzenoctopus.

Of de octopus psychic was? Dan zouden we eerst moeten vaststellen wat psychic precies is en daar is de wetenschap (bv op gebied van hersenfuncties) nog lang niet uit.

“Weten op het niveau van energieën”, ja, dat denkbeeld bevat mij dan weer wel

avatar van mikey

mikey

Had die inktvis nou echt alles goed geraden?? Toch wel een klein wondertje.

avatar van Dreiecke

Dreiecke

Nee, de octopus had niet alles goed, maar wel veel.

Vanaf de 2de pot of zo? In ieder geval was de kans 1 op 600, dat doet geen bookie hem na.

avatar van narva77

narva77 (crew films)

Grappig dat ze ook nog even "Punxsutawney Phil" erbij haalden, de echt bestaande bosmarmot in het stadje Punxsutawney in Pennsylvania, waar de film Groundhog Day over is gemaakt.

"But in the end, Phil just does the weather."