The Crime of Doctor Crespi (1935)

1 stem

Misdaad / Horror

geregisseerd door John H. Auer
met Erich von Stroheim, Harriet Russell en Dwight Frye

Dr. Crespi heeft enorme haatgevoelens jegens Dr. Stephen Ross, de man die trouwde met zijn ex-geliefde. Ross moet een operatie ondergaan en Crespi ziet een kans en grijpt die ook. Ross ‘lijkt’ te sterven, maar Crespi geeft hem een medicijn, waardoor hij in een tranceachtige toestand komt, maar laat hem in het bezit van zijn zintuigen. Crespi woont de voortijdige begrafenis van zijn gehate collega bij. Dr. John Arnold vermoedt echter dat er iets niet klopt en hij doet een beroep op Dr. Thomas om hem te helpen. Ze graven het lichaam van Ross op en hij blijkt nog te leven…

avatar van alexspyforever
Niet verwonderlijk dat dit gebaseerd op een van de verhalen van Poe. Levend begraven, een dokter die uit jaloezie en wraak handelt omdat hij de vrouw die hij liefheeft niet kan krijgen. The Black Cat, Mad Love, The Raven het zijn allemaal films waar ik aan moest denken bij het kijken van deze obscuriteit. Hoewel het duidelijk low budget was slaagt Erich von Stroheim een sterke mad doctor rol neer te zetten. Hij rookt als een ketter, blaft zijn collega's af maar bovenal hij ontziet niets of niemand om zijn zin te krijgen. De film is kort dus veel tijd voor karakterontwikkeling is er niet, maar verveelt nooit.