Bridgend (2015)

Denemarken / Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Jeppe Rønde
met Hannah Murray, Steven Waddington en Adrian Rawlins

Sara verhuist samen met haar vader Dave naar een plaatsje in Bridgend County. Dave is daar als politieman betrokken bij het onderzoek naar een zelfmoordgolf onder jongeren. Als bezorgde vader probeert hij te verhinderen dat Sara in de gesloten, zich vijandig opstellende jongerengemeenschap wordt opgenomen.

avatar van McSavah
Visueel superieure film, exact hoe ik het graag zien. De hele film heeft een zelfde donkere toned-down look als bijvoorbeeld Martha Marcy May Marlene (2011), maar qua kleur is het wat uitbundiger, waardoor het een soort mix wordt tussen die MMMM en jawel, Spring Breakers (2012). Die laatste ook door de momenten met de fijne dromerige soundtrack (en dan weer beukend en opzwepend) en de impressionistische aanpak. De kleuren zijn hier zeker niet zo vibrant, maar af en toe wordt wel een kleurenfilter opgezet. De locatie is ook echt fantastisch en met name de nevelige bossen (bedankt IFFR) worden prachtig in beeld gebracht.

Deze Tiger had zomaar een nieuwe favoriet van me kunnen worden, maar helaas gaat de film op andere vlakken de mist (hey) in. Zo kwamen de karakters niet altijd geloofwaardig over en zie je te nadrukkelijk dat personages een bepaalde richtig worden opgeduwd. Ook vond ik de chatroom een nogal flauwe toevoeging, al weet ik niet of dit gebaseerd is op de feiten. Dat is sowieso wel lastig met dit soort films, omdat niet duidelijk is wat (letterlijk) is overgenomen en wat Rønde er zelfs bij heeft verzonnen. Dan kunnen ongeloofwaardigheden toch in een ander daglicht komen te staan, al kan je als regisseur al snel je hand overspelen omdat 'het toch gebaseerd is op waargebeurde gebeurtenissen'. Daarbovenop kwam nog eens een enorm bombastisch (en surrealistisch) einde, met muziek in de vervelende quasi-epische overstuur. Jammer dat het allemaal niet wat kleiner en eerlijker is gehouden. Het mysterie wordt verder niet echt uit de doeken gedaan, wat wel geslaagd is, maar vooral op het einde had een andere aanpak denk ik beter gewerkt om het sinistere kracht bij te zetten.

De regisseur schijnt bij zijn research in Bridgend overigens na een pubbezoek de volgende ochtend flink bebloed wakker te zijn worden. Fijne inwijding door de locals

ik luister al een week naar het album van Mondkopf: Hades
als je de muziek kon waarderen een grote aanrader!

avatar van Verhoeven
Dankjewel, echt te gekke muziek. Net als de film schurend, bevrijdend, impressionistisch en zelfdestructief.

Goed nieuws!

avatar van Bottleneck
Mooi, mistig (bos)sfeertje inderdaad, rustig camerawerk en de hoofdrolspeelster heeft een lekker ongrijpbare uitstraling maar toch schort er iets aan. Ze vervalt me te snel in de sleur van de groep en alhoewel de paar surrealistische uitstapjes aardig geschoten zijn, komt het wat krampachtig 'poëtisch' over (het zwemmen bijvoorbeeld). Daarbij gedragen ze zich zo vaak atypisch dat ik met geen van hen kon meeleven. Dubbel gevoel heb ik er dus bij maar het voordeel van de twijfel dankzij de look and feel/sound.

avatar van Prinz
Hoge scores voor deze film. Het plot spreekt me alvast aan. Mag ik hier nog een release van verwachten?

avatar van Verhoeven
Nee, absoluut niet. Maar het Filmfestival van Oostende biedt uitkomst.

avatar van Mr Thee
Zojuist de docu van John Michael Williams gezien (niet toegevoegd op MM). Deze tamelijk basic docu geeft al een donkere rauwe kijk op het fenomeen. Benieuwd naar Jeppe Rønde's drama...

Erg mooie variant op poster

Mr Thee schreef:
Erg mooie variant op poster

Die poster zou goed bij Redland (2009) passen. Vind de poster die hier op MM staat wel een betere indruk van de film geven.

avatar van Mr Thee
Dank, dat is tevens een tip

avatar van joshua1988
Qua film mag je dit artistiek best OK vinden, wat betreft het verhaal slaat de regisseur nogal op hol en dat is vreemd maar vooral pover wanneer je maar liefst zes jaar aan dit project hebt gewerkt.
Ik zag eerst de docu die John Michael Williams in 2013 over de 79 zelfmoorden in en rond Bridgend maakte en die gaf mij een heel ander gevoel dan Ronde's film, terwijl de laatste pretendeert zijn film op waargebeurde feiten te hebben gemaakt. Hij manipuleert zijn kijkers op dezelfde manier als de jongeren uit Bridgend hem kennelijk zes jaar lang voor de gek hebben gehouden. Het is eigenlijk onvoorstelbaar dat de meeste hier nog intrappen. Niks stoere of gestoorde of verkrachtende cult- of besloten groep jongeren dus, alleen de naam 'hangjongeren' doet recht aan de waarheid. En dat deze jeugd in het gehucht alcoholverslaafd is maakt het allemaal alleen maar zwartgalliger en vooral moeilijker te verteren. Schandalig in alle opzichten. Maar vooral arrogant van de maker.

avatar van McSavah
Film is natuurlijk per definitie manipulatie. Een film maken op basis van echte gebeurtenissen betekent nog niet dat het ook maar enigszins moet overeenkomen met wat werkelijk heeft plaatsgevonden. Al kan ik je in het geval van deze film volgens mij goed volgen. Doordat het zo duidelijk is waar de film specifiek over gaat (de plaatsnaam is verdomme de titel), kan je het nogal onrespectvol noemen van de regisseur wanneer hij een hele andere gang van zaken schetst. Zelf wist ik niet in hoeverre het de echte gebeurtenissen volgt, maar ik had bij sommige aspecten al wel mijn twijfels zoals ik hier al eerder schreef. Hoewel de audiovisuele aanpak mij zeer kan bekoren, ga ik mijn cijfer denk ik toch maar met een halfje verlagen... De film is in mijn herinnering toch vrij irritant bij momenten en er had dan ook zoveel meer ingezeten qua verhaal.

Of die docu heeft het fout terwijl Rønde door zijn uitgebreide onderzoek de ware aard van de jongeren en de gebeurtenissen heeft weten te ontrafelen. Kan natuurlijk ook.

avatar van joshua1988
McSavah schreef:

De docu-maker John Michael Williams heeft volgens bronnen vijf jaar in en om Bridgend vertoefd voor onderzoek en noemt zelfs 99 zelfmoorden in een periode van 5 jaar. Ik keek dus eerst de docu (inmiddels op Netflix te zien) en daarna de film en voelde me daardoor toch wel bekocht door Ronde. Als ik de docu niet had gezien en me tevoren niet had verdiept hoe de film de werkelijkheid volgt, had ik Ronde's film ook meer als film beleefd en een beter gevoel gehad. Want Ronde wist wel die beklemmende atmosfeer en de machteloosheid en onwelwillendheid van politie en overheid uitstekend weer te geven. Williams brengt voornamelijk het onbegrip en verdriet van familie en vrienden van slachtoffers in beeld en laat zelfs een broer aan het woord die heel overtuigend zijn moeder die naast hem zit bezweert nooit hetzelfde te doen wat zijn jongere broer heeft gedaan omdat hij weet hoeveel pijn zijn broer met zijn daad haar heeft bezorgd; 3 weken later hangt ook deze oudste zoon zichzelf op als hij net daarvoor tevergeefs bij het ziekenhuis als het politiebureau voor hulp heeft aangeklopt omdat hij plotseling zelfmoordneigingen op voelde komen....deze Justin was dus echt ten einde raad...en dan nog de beklemmende woorden van zijn moeder in beeld gebracht ...
Ik hoop dat je de docu nog wilt/kunt zien. Het mysterie zal blijven. En op een dag maakt een horror-regisseur zijn versie van Bridgend The Beginning...

avatar van McSavah
Ben nog wel geïnteresseerd in die documentaire, al lees ik daarover ook dat er effectbejag in zou zitten en iemand uit Bridgend zelf zegt dat er helemaal niks van klopt. Als dat zo is heb ik dat soort zaken liever in een speelfilm dan in een documentaire.

avatar van Mr Thee
McSavah joshua1988 heeft 1 van jullie suggesties voor een bron om deze film te kijken? Ik zag eerder de docu op een website/ youtube oid. PM als je dat handiger vindt.

avatar van tovenaar
Mr Thee, hij draait 2 mei eenmalig nog een keertje in KINO --> Agenda | IFFR

avatar van Mr Thee
Eindelijk deze film gezien dankzij IFFR Unleashed! De film houdt zich niet altijd aan de feiten het voorbeeld van joshua1988 lijkt verweefd met het verhaal van Sarah en gebruikt zeker aan het einde de nodige effecten om het mysterie in stand te houden. De filmmaker laat zich dus vooral niet beperken door de feiten. De duistere klanken van Mondkopf passen uitstekend bij de beelden. De media wensen duidelijkheid dan wel menen dat het soms van de hak-op-de tak (let op spoilers)gaat. Hoe dan ook zijn de sterke punten voor mij: de stijl, het kleugebruik, het acteerwerk, de spanning, de soundtrack en het slot.

avatar van Collins
De film werd in Wales niet bepaald positief ontvangen. Sensationeel, bezijden de waarheid en gericht op exploitatie. Zomaar wat termen waarmee de film werd behangen. En ja, een beetje sensationeel is het allemaal wel. In de film wordt gehint op een zelfmoordcultus onder jongeren. De film toont de jongeren als ze en masse de namen van hun dode vrienden joelen in de zompige bossen. De film toont ze als ze en masse naakt zwemmen in een meertje in een soort reinigingritueel. De onderlinge band is sterk. Zaken als loyaliteit en trouw spelen een grote rol. De jongeren gedragen zich als sekteleden. Maar of het allemaal waar is?
Zeer sfeervolle film die er cinematografisch prachtig uitziet. Veel diepgang op dat vlak. Tegelijkertijd gaat de film niet erg in op de sociale en psychologische betekenis van de zelfmoorden. Het verhaal blijft oppervlakkig en de kritiek vanuit Wales dat de film lijdt aan sensatiezucht begrijp ik wel en deel ik grotendeels.
De sfeer van de film is erg duister en erg somber. Een sinister onderwerp. Rauwe impressies. Enkele indringende sequenties met weinig kleur en lichtval. Geen vrolijkheid bij de personages. Grauw herfstweer. Een mistroostige score. Somber. Somber. De film hangt erg in die sfeer. Is er van doordrenkt. Er is dan ook amper plaats voor een poging om de achtergronden van de zelfmoorden te doorgronden. Die pogingen blijven aan de oppervlakte hangen en worden opgeslokt door de sfeer van sombere duisternis die de film omringt.
De gebeurtenissen worden voornamelijk getoond door de ogen van het vrouwelijke hoofdpersonage. Zij is nieuw in de gemeenschap en zoekt en vindt aansluiting bij de groep jongeren die een zelfdestructieve levensvisie als bindmiddel lijkt te hebben. De weergave van de gebeurtenissen is haar weergave. Is haar visie. Het is een weergave die de harde feiten vaak bedekt onder een laag van surrealistische beelden en droombeelden, waardoor de vraag over het waarheidsgehalte van een gebeuren vaak oprijst. Is het slechts haar beleving of is het echt. Die interpretatie is steeds aan de kijker. Ondanks het genot dat de fraaie plaatjes bewerkstelligen, is dat op den duur behoorlijk vermoeiend. De vraag over het waarom blijft onbeantwoord en dat steekt.

avatar van wendyvortex
Deense regisseur met een Engelse cast en gefilmd in Bridgend, Wales. Stadje met een gigantisch hoog sterftecijfers onder jongeren, met als oorzaak suïcide. Onze vrouwelijke hoofdpersoon komt mee met haar vader, die rechercheur is en de zaak onderzoekt, terwijl zij vriendschap sluit met de lokale jongeren.
Film behoorlijk in sombere tinten gefilmd, een pasklaar antwoord krijgen we niet, officieel was er geen link tussen de suïcides. Wales is in inmiddels ook al weer ingehaald door Schotland en Noord-Ierland. De aftiteling meldt ook nog dat na 79 zelfdodingen de teller steeds loopt, maar of dat nog steeds het geval is, of dat de regisseur gewoon een sterk eind vond dat kan ik zo niet even snel vinden online. 26 doden in twee jaar tijd officieel tussen januari 2006 en februari 2009, volgens mij wordt het eerste slachtoffer in de film opgevoerd als nummer 23. We zien af en toe een persmuskiet, maar het hele mediacircus wordt niet echt benadrukt.