Baad el Mawkeaa (2012)

Alternatieve titels: After the Battle | Après la Bataille

Frankrijk / Egypte

geregisseerd door Yousry Nasrallah
met Menna Chalaby, Bassem Samra en Nahed El Sebaï

Tijdens de protesten op het Tahirplein op 2 februari 2012 was Mahmoud in dienst van de regering en nam hij deel aan de agressieve aanvallen op de demonstranten. Daarna is Mahmoud zijn baan kwijtgeraakt en werd hij diverse malen in elkaar geslagen en vernederd en werd hij buitengesloten door de gemeenschap. Mahmoud en zijn familie zijn de wanhoop nabij, maar dan ontmoet hij Reem, een jonge seculaire Egyptenaar. Reem houdt er moderne ideeën op na en leeft binnen een welgestelde gemeenschap. De ontmoeting tussen Mahmoud en Reem zorgt voor grote veranderingen in hun levens.

Genomineerd voor de Palm D'Or @ Cannes

avatar van Koekebakker
Ongetwijfeld vanwege het onderwerp en doordat-ie Arabisch / Afrikaans is, en niet vanwege de cinematografische kwaliteiten.