Det Hemmelighedsfulde X (1914)

Alternatieve titels: Sealed Orders | The Mysterious X | De Geheimzinnige X

Denemarken
Drama / Oorlog

geregisseerd door Benjamin Christensen
met Benjamin Christensen, Karen Caspersen en Otto Reinwald

Een luitenant moet voor de krijgsraad verschijnen wegens beschuldigingen van spionage. Zijn vrouw probeert hem vrij te krijgen door valselijk te getuigen dat een graaf de schuldige is. De luitenant weigert echter haar hulp te accepteren.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Aangename verrassing deze vroege prent van de maker van Haxan. Het begint wat traag, maar al snel wordt het interessanter met een plot over overspel, spionage, verraad. Erg geloofwaardig is het allemaal niet, het zoontje die de gevangenis insluipt of de echtgenote die het slagveld oprent terwijl de kogels om haar oren vliegen, maar het is best vermakelijk en het tempo ligt hoger dan ik gewend ben van zeer vroege films. Ook zijn er regelmatig leuke shots, zoals van de oude molen, of het zoontje die onder de brug doorkruipt, er is een leuk trucje met de telefoonlijn die middenin een gesprek wordt gebombardeerd en er is zelfs wat spanning als de graaf zichzelf opsluit en er niet meer uit kan komen.