Rock Hudson's Home Movies (1992)

Documentaire

geregisseerd door Mark Rappaport
met Rock Hudson, Marc Christian en de stem van Eric Farr

De voice-over leest voor uit Rock Hudsons postume (overleden aan aids) dagboek en we zien filmclips waarin we zijn seksuele voorkeuren weergegeven zien op beeld. Rock als macho vrouwen-flirt, Rock met mannen en met oudere mannen. Hij speelde vaak rollen die zijn seksuele dilemma met zich meebrachten, mannelijk maar kwetsbaar, een stoere vent die verzorgd moet worden.

De regisseur wilde door een aantal scènes uit films aantonen dat Rock Hudson daarin aanwijzingen heeft gegeven voor zijn homoseksualiteit. Maar dat slaat nergens op; de regisseur en de schrijvers van het filmscript bepalen de scènes immers en niet de acteur. Bovendien worden de getoonde scènes volledig uit z'n verband gerukt. Was het niet beter en interessanter geweest een biografie over deze goede, lekker uitziende en romantische filmicoon te verfilmen.
Want het feit blijft verschrikkelijk dat pas na z'n dood bekend mocht worden gemaakt dat Rock Hudson homoseksueel was (en gestorven is aan AIDS). Het blijft in mijn ogen onmenselijk dat een filmacteur', omwille van rollen, z'n leven lang verstoppertje heeft moeten spelen en niet de persoon heeft willen zijn die hij was.