Marie Krøyer (2012)

Alternatieve titel: The Passion of Marie

Denemarken

geregisseerd door Bille August
met Birgitte Hjort Sørensen, Søren Sætter-Lassen en Lene Maria Christensen

De film speelt zich af aan het begin van de twintigste eeuw. Marie is getrouwd met de wereldberoemde Deense schilder P.S. Krøyer. Ze behoren tot het meest bekende en bewonderde stel van het land. Alle bekende mannen -politici, zakenlieden, edelmannen, wetenschappers, schrijvers en gekroonde hoofden - wensen door hem te worden geschilderd. Door Krøyer geportretteerd te worden wordt immers gezien als een grote eer. Marie, die een aantal schilderijen van Krøyer siert, wordt beschouwd als "de mooiste vrouw van Europa". Samen met hun dochter Vibeke ervaren ze al het beste dat het leven te bieden heeft. Dit is echter het beeld naar de buitenwereld toe. In werkelijkheid is het een levende hel. Krøyer leidt aan manische depressies en syfilis. Hij kan veranderen van een vrolijk en opgewekt persoon in een schuimbekkend, krankzinnig monster dat zijn grenzen niet kent. Ook in zijn relatie met Marie en Vibeke.

avatar van blurp194
Bijzonder mooie beelden in dit historische drama, deze biografie van P.S. en Marie Krøyer. Marie wordt bijzonder goed gespeeld door de perfect gecaste Birgitte Hjort Sørensen, die ook nog eens behoorlijk goed lijkt op het zelfportret van de 'echte' Marie. "De mooiste vrouw van Europa" is dan misschien wat erg hoogdravend, maar mooi zijn ze allebei zeker. Dat komt goed uit bij het sterke punt van de film - het beeld. Bijzonder mooi gefotografeerd, met veel aandacht voor licht en lichtval - net als dat in de schilderijen van Krøyer is. Geen toeval, lijkt me.

Het verhaal is eigenlijk als je daar even bij nadenkt vooral een echt drama voor de arme Vibeke. Maar ook Marie had het beter kunnen treffen. Toch had het stel kennelijk wel een erg bijzondere relatie. De film hint daar wel wat op, maar als je de jaartallen er bij ziet krijgt dat nog wel wat extra gewicht. Het verhaal lijkt overigens behoorlijk nauw de 'echte' geschiedenis te volgen - tenminste, als je de Wikipedia geloven mag.

De schilderijen zijn in ieder geval net zo mooi als de film zelf. Best de moeite om eens in het echt te gaan bekijken.

avatar van Alathir
Altijd interessant om een film te zien over een persoon waar je nog nooit van gehoord hebt. Ik heb zelf ook helemaal niets met kunst, maar vermits ik ondertussen al vrij veel gezien heb van Bille August, wou ik deze ook eens bekijken. Het is zeker niet zijn beste film dat kan ik al meteen vertellen. Het is een soort van driehoeksverhouding. Zeker de relatie tussen Sören en Marie is nogal bijzonder. Speciale man, vast subliem in zijn vakgebied maar qua chemie met Marie was ik nergens echt overtuigd. Birgitte Hjort ørensen heb ik al eerder zien spelen, maar ze maakt op mij altijd een koele indruk. Ze heeft weinig mimiek en expressie in haar gezicht. Niettemin is ze niet onprettig om naar te kijken. Ze kan een film dragen zonder meer.

De film breekt eigenlijk pas echt los op het einde waarbij Vibeke de dochter van Marie en Soren voor een hartverscheurende keuze wordt gesteld. Ik voelde deze loodzware vraag gewoon door het televisiescherm in mijn lichaam dringen. Ik voelde alles zwaar worden. Nooit eerder heb ik dit meegemaakt bij een film. Zo een prangende vraag waarbij welke keuze gemaakt wordt, er altijd verloren wordt. Door het einde verhoog ik met een vol punt. 4*