In the Family (2011)

1 stem

geregisseerd door Patrick Wang
met Sebastian Banes, Patrick Wang en Trevor St. John

In de stad Martin, Tennessee heeft Chip Hines, een zes jaar oud vroegrijp kind, altijd geloofd dat het alleen maar twee vaders heeft gehad in zijn leven; Cody en Joey. Hij heeft een prima leven. Wanneer Cody plotseling bij een auto-ongeluk om het leven komt, proberen Joey en Chip wanhopig hun leven weer op de rails te krijgen. Net als alles wat beter lijkt te gaan, onthult het testament van Cody dat zijn zus de rechtsmatige verzorger zal worden van Chip. De dagen van Joey binnen Chips familie lijken geteld als hij van hem wordt afgenomen. In zijn eenzame leven zoekt hij nu wanhopig naar een oplossing. De wet heeft hij niet aan zijn zijde, maar zijn goede vrienden wel.

Een in de kern verschrikkelijk gezinsdrama over de rechten van een homoseksuele partner na een tragische situatie, als overlijden, binnen een homofobische omgeving. De vertelwijze van dit uit het leven gegrepen verhaal is eenvoudig, maar buitengewoon sterk. De film gaat over liefde en begrip, bovenal over mensen en niet over homo's en hetero's en is intiem, genuanceerd, begripvol, roerend en diepmenselijk. De regisseur slaagt erin om helderheid en moreel besef boven de politiek te plaatsen en probeert cliché's te vermijden. Slechts in de kantlijn spelen zaken als afkeer van vreemdelingen en "seksueel anderen". De camera observeert in plaats van opdringerig te zijn en de cast speelt uitermate naturel. Een nadeel is dat de film met een duur van maar liefst 169 minuten traag verloopt.

Een bericht voor mensen die, zonder welke samenlevingsovereenkomst (via overheid of notaris) dan ook samenwonen: regel de zaken!