Side Show (1931)

1 stem

geregisseerd door Roy Del Ruth
met Winnie Lightner, Charles Butterworth en Evalyn Knapp

Pat maakt deel uit van een groep reizende circusartiesten, waar de eeuwig dwaze kolonel Gowdy de leiding over heeft. De veelzijdige Pat doet van alles. Van duiken vanaf grote hoogte tot het dansen van de 'hoela'. Ze heeft zelfs tijd over voor een romance met de zachtmoedige en niet erg intelligente Sidney. Pat probeert verder haar jongere zus Irene te redden uit handen van een wellustige spreekstalmeester.

avatar van Dutchfan
Toen Ted Turner een paar jaar geleden met de TV zender "Turner Classic Movies" begon,werden er heel veel films herondekt,die vele tientallen jaren in de archieven hadden gelegen en niet meer te zien waren geweest.
Ook werden "sterren uit het verleden" ontdekt,die in veel gevallen,al helemaal vergeten waren.

Een van die oude vergeten sterren was een actrice genaamd `Winnie Lightner.

Lightner was een comediene die succes had geboekt,eerst in het variete,en later op Broadway.

Lightner kwam in Hollywood aan, in de periode dat net de sprekende film begon en scoorde meteen een enorme hit met de film "Gold Diggers of Broadway".
Na "Gold Diggers of Broadway" volgde er nog een aantal topsuccessen en Winnie was een grote ster.

Niet alleen was ze getalenteerde comedienne,ze was ook een zangeres van grappige ondeugende liedjes,die nu nog steeds heel grappig zijn.

Na een korte succesperiode ging het al gauw bergafwaards met de carriere van Lightner,omdat de musical/films uit de gratie raakte en dus werden de liedjes uit de latere films van Lightner geknipt.

Haar filmstudio probeerde het nog een keer met de film "Side Show",maar deze film was niet echt een succes.

Lightner maakte nog maar een paar films na 1931,en verdween toen weer in de anonimiteit.
Ze trouwde met de succesvolle filmregisseur Roy Del Ruth ,met wie ze tot zijn dood in 1961 getrouwd zou blijven en stichtte een gezin met hem.

Volgens haar familie en vrienden praatte Winnie het nooit meer over haar carriere in films en ook had ze nog nauwelijks contact met haar oud/collega´s.

Ze overleed in 1971.

"Side show " vond ik een leuke film en ik was ook erg gecharmeerd van Lightner.
In deze film speelt ze een vrouw,die werkzaam is in een circus en alles doet om het circus/bedrijf draaiende te houden.
Als een van de artiesten uitvalt,valt zij in,zo is ze acrobate,danseres,zangeres..

De talentvolle Lightner kon in deze film dus goed laten zien wat ze allemaal kon.

Helaas komt er ook drama in haar leven als haar jongere zus verliefd word op Winnie´s grote liefde en dit wederzijds blijkt te zijn.

Lightner is een geweldige comedienne en het is erg jammer dat ze maar zo kort in de filmwereld actief is geweest.

Veel minder grappig vond ik haar tegenspeler,Charles Butterworth...extreem flauwe humor.
Butterworth is hier pas 35 ! is...Hij ziet er wel veel ouder uit.

Naast de geweldige Lightner ,goede vertolkingen van Donald Cook en Evalyn Knapp.