Shuffle (2011)

Drama / Fantasy

geregisseerd door Kurt Kuenne
met T.J. Thyne, Paula Rhodes en Chris Stone

Lovell Milo gaat niet graag slapen. Niet zozeer omdat hij bang is van het donker of omdat hij uren ligt te woelen alvorens in dromenland te verzeilen, maar eerder omdat hij nooit weet waar en wanneer hij zijn ogen terug zal opendoen. Iedere keer dat Lovell wakker wordt is dat op een verschillende leeftijd en een verschillende dag. Hij kan als 30-jarige inslapen en als 10-jarige jongen wakker worden. Dit jaagt hem de stuipen op het lijf en hij wil dat het stopt. Wanneer Lovell een patroon begint te ontwarren in zijn gezap door de tijd, probeert hij te ontdekken wie of wat er achter zijn unieke situatie zit.

avatar van Shinobi
"Everyday I wake up at a different age in a different year on a different day of my life and it's scaring the hell out of me. I want it to stop."

Ik ging hier volledig blanco in, alleen wetende van het plot en ik moet zeggen dat ik een prachtige film heb mogen aanschouwen. Met indie films weet je namelijk nooit hoe je het zal treffen, maar dit is wat dat betreft een schot in de roos.

Het gegeven van een man die steeds op een andere leeftijd in zijn leven wakker wordt is sowieso al interessant te noemen. Als kijker word je vanaf de eerste minuut gelijk in het diepe gegooid en ben je met de protagonist Lovell (wiens voornaam als een achternaam klinkt) aan het puzzelen over het hoe en wat van zijn 'tijdreizen'. Wat dan volgt is een intrigerende emotionele rollercoaster van jewelste waarbij je erg met Lovell en zijn acties gaat meeleven. Het sterke acteerwerk van zowel de volwassene- als de jongere acteurs helpt hier erg bij.

De wending die Shuffle tegen het einde aan neemt zag ik niet echt aankomen en werkte verrassend genoeg goed. Je zou hierbij kunnen denken aan een It's a Wonderful Life (1946) situatie. Al kan ik me wel indenken dat mensen zich bedrogen zullen voelen, omdat het niet meer om een 'tijdreisfilm' blijkt te gaan. Eén punt waar ik minder tevreden over ben, zijn de laatste paar minuten waarin naar voren komt dat Lovell al die tijd een bejaarde man van 92 jaar blijkt te zijn die zijn leven voor zich voorbij ziet flitsen. Hierdoor vallen de voorgaande gebeurtenissen uit zijn plaats, om het vooral niet over enkele plotgaten te hebben.

Tot slot kan ik de visuele stijl van deze film niet vergeten te benoemen. Ik begrijp dat dit van origine een zwart-wit film is, maar de versie die ik zag was in kleur. De kleurenversie heeft wat doffe kleuren en werkt best goed bij een kleinschalige film als dit. Gelukkig heeft toch nog één zwart-wit scène de film gehaald, namelijk de regenscène en die is treffend in beeld gebracht.

Al met al een wonderschone film die met het hart op de juiste plaats is gemaakt. Alleen jammer dat de laatste paar minuten roet in het eten gooien van een verder puike film.

Dikke 3,5 sterren.