The Other Europeans in: Der Zerbrochene Klang (2011)

Alternatieve titel: The Other Europeans in: Broken Sound

Duitsland
Documentaire / Muziek

geregisseerd door Yvonne Andrä en Wolfgang Andrä
met Alan Bern, Mark Rubin en Dan Blacksberg

Voor de Tweede Wereldoorlog was Bessarabië beroemd omwille van zijn muzikaliteit, die gevoed werd door de interactie tussen de Joodse Klezmer- en Roma Lautari-muziek. Nu, zeventig jaar later, komt een veertien man sterke groep Joodse en Roma muzikanten bij elkaar, die samen op zoek gaan naar aanwijzingen - in wat nu Moldavië is - om hun oude muziekcultuur te verkennen. Hier worden de deelnemers enerzijds met hun eigen geschiedenis geconfronteerd, maar gelijktijdig ook met het bittere bewustzijn van hun marginale positie in Europa.