In Grazia di Dio (2014)

Alternatieve titel: Quiet Bliss

Italië

geregisseerd door Edoardo Winspeare
met Celeste Casciaro, Laura Licchetta en Anna Boccadamo

Salento, Zuid-Italië. Een kleine familietextielfabriek moet sluiten en drie generaties vrouwen moeten nu worstelen om te overleven. Om hun schulden af te betalen, worden hun huizen verkocht. Kunnen de drie vrouwen wel een nieuwe, geschikte levensstijl vinden?

Vanaf 2 juli 2015 in de bioscoop (Cinemien)

avatar van Redlop
Langdradig oninteressant stuiverromannetje.

Malick
Stuiverromannetje? Ga je mond spoelen.

Had er geen enkele verwachting van maar wat een (h)eerlijke film is dit zeg. Komt heel oprecht en authentiek over. Kende geen enkele actrice (en acteur). En hoewel het landschap niet nieuw voor mij is is het altijd fijn om naar die landweggetjes, dorpjes, de zee en de rijke flora te staren. We krijgen alle tijd om rond te kijken en te luisteren. Met af en toe rake observaties. Zoals de liggende hond op de weg waar men gewoon omheen rijdt met de auto. Of de temperamenten van de vrouwen. Elkaar flink uitschelden - dik / dom / talentloos - en een paar minuten later elkaar weer troosten. Vond het in ieder geval erg herkenbaar.

De film heeft wat opstartproblemen maar als je eenmaal in het ritme van de film zit wordt die beter en beter. Een soort van 'feelgood' Italiaanse Neorealisme.

Deze week in de filmclub in Oostende.

Genoten van deze film, vooral de fotografie van deze streek was bijzonder mooi. De fel oplopende discussies tussen de vier vrouwen met de crisis op de achtergrond zijn prachtig. Had in het begin niet echt zoiets verwacht maar naarmate de film vorderde werd hij steeds beter.

avatar van Brix
Fijne film, met prachtige beelden en prima acteerwerk.
Heel mooi vond ik de beelden van de olijfbomengaard, waarbij het ruisen van de wind in de bladeren a.h.w. de muziek vervangt.
Ik waande mij soms even midden tussen die bomen,en kon de zeelucht bijna opsnuiven.

Goed gekozen actrices en acteurs, die mij geen van allen teleurstelden in hun prestaties.

Zoals eerder hier al aangegeven (door Verhoeven) is het begin wat aarzelend, al vond ik het zeker niet vervelend.
De tweede helft was sterker, en eigenlijk paste die wat trage opbouw in het begin er ook wel bij.
M.a.w. een geslaagd geheel.

Met dank aan Filmhuis De Spiegel (Heerlen) en MM voor de (gewonnen) vrijkaartjes

avatar van 93.9
Goede film!

Eigenlijk nergens iet op aan te merken.
Een nieuwe Italiaanse film volgens de boekjes.

avatar van arri1234
Langdradige saaie film.
Redelijk open einde.

avatar van Baboesjka
Een erg mooie film. In het begin dacht ik dat ik 'm saai zou vinden, maar ik heb de film een eerlijke kans gegeven en ik kwam er steeds meer in. Het werd steeds beter. Goed verhaal, goed acteerwerk en prachtige beelden van de natuur en de landweggetjes, waardoor ik er zo naar verlangde daar te zijn. Een rustige, realistische art house film. 4*