Die Lage (2012)

Duitsland
Documentaire

geregisseerd door Thomas Heise
met Paus Benedictus XVI en de stem van Volker Spengler

In september 2011 bezoekt paus Benedictus XVI Duitsland. Als men de pers mag geloven, is het hele land in de ban van de 'pauskoorts'. Een tussenstop op de reis is Erfurt. De beelden die Thomas Heise ons van dit bezoek laat zien, lijken op een of andere manier niet op deze die dagenlang op alle kanalen te zien waren. In plaats van prachtige maagdelijke katholieke kleuren, zien we koel wit-zwart. En in plaats van de vermoeide paus krijgen we: politie, security, een nerveuze minister-president, scherpschutters, medici en mensen van het protocol. Op de luchthaven van Erfurt repeteren alle deelnemers in kostuum, net pak en uniform de minutieus geplande grootse entree.