Kazoku no Kuni (2012)

Alternatieve titel: Our Homeland

Japan

geregisseerd door Yong-hi Yang
met Sakura Andô, Arata en Ik-Joon Yang

Vanaf de late jaren '50 tot in de jaren '70, zijn meer dan 90.000 Koreanen, die woonachtig in Japan waren, geëmigreerd naar Noord-Korea, een land dat hen welvaart, rechtvaardigheid en een einde aan hun discriminatie beloofde. Een van hen keerde terug naar Japan voor slechts een korte periode. Voor het eerst in 25 jaar is Sonho herenigd met zijn familie in Tokio, nadat hem werd toegestaan om daar een operatie te ondergaan.

avatar van Mr Thee
Vrij traag maar mooi drama. De film vertelt een verhaal waar menig westeuropeaan (Nederlander) niet bij stil staat. Alleen om die reden al- de geschiedenisles- een film om te gaan kijken. Enig zitvlees heb je er wel voor nodig. Sommige gebeurtenissen zijn/ lijken minder geloofwaardig in de ogen van mij als "westerling": de hele film is bloedserieus, de scene met de homo lijkt zwaar overdreven, de hoofdrolspeler wordt constant bespied maar zou wel zonder problemen japans speelgoed kunnen importeren naar noord korea ...toch is "het drama" en het verhaal sterk genoeg voor 3.5 *

avatar van Cellulord
te zien op het "Japan-Square Filmfestival" te Gent 20 maart 2013

Best aardig.

Maar ondertussen zoveel Japanse dramas gezien dat het ook een beetje een onopvallend filmpje is geworden. Ik vrees er vooral voor dat de regisseur het gevoel had dat het onderwerp wel voldoende zou zijn, maar dat was het voor mij toch niet helemaal.

Het is ook niet de eerste film over "Koreanen in Japan" die ik zie, de meeste van dat soort films gaan ook een soortgelijke richting uit. Deze is dan wel net iets anders, al is het maar omdat er ook een Noord-Koreaanse angle is, maar uiteindelijk maakt het niet zo'n groot verschil.

Vooral jammer dat het audiovisueel iets te braaf blijft. Niet dat het erg slecht is, maar wel braaf en verwacht. Acteerwerk is wel op niveau, met weer maar eens een sterke rol voor Ando, maar jammer genoeg lijkt ze steeds de wat mindere projecten uit te kiezen. Zo gaat haar talent toch een klein beetje verloren.

Slecht is het zeker niet, wel wat onopvallend en gewoontjes. Een degelijk Japans drama, niks meer, niks minder.