Kuru (2018)

Japan
Mystery / Drama

geregisseerd door Tetsuya Nakashima
met Satoshi Tsumabuki, Haru Kuroki en Jun'ichi Okada

Hideki en Kana Tahara zijn een pasgetrouwd koppel. Op een dag krijgt Hideki een mysterieuze bezoeker op zijn werk over de vloer. Deze heeft een boodschap voor hem over de zaak Chisa-san. Een griezelige ontdekking daar het echtpaar hun ongeboren kind de naam Chisa willen geven en enkel zij zelf van de babynaam afweten. Twee jaar later gebeuren er eigenaardige zaken rond Hideki die een koppel ontmoet: de schrijver Nozaki en zijn vriendin Makoto Higa.

avatar van remorz
Beetje warrige synopsis maar een nieuwe Nakashima is altijd iets om naar uit te kijken. Ook getuige de teaser: veel symmetrie, hints naar horror en een stroboscopisch sausje dat duidelijk knipoogt naar Noé. Kom maar door!

avatar van xgogax
Teaser ( YouTube ) ziet er GENIAAL uit !!!

Misschien wel de horrorsensatie van dit decennium !

Officiële trailer : trailer - YouTube

avatar van SmackItUp
Haha lekker leipe trailer weer.

avatar van xgogax
Goede onderhoudende film . In alle opzichten een 2in1 horrorfilm . De film duurt wel een beetje te lang , kent enkele herhalingen en vooral het eerste deel van de film met de ouders van het meisje is aan de lang kant .

Eindelijk!

Heerlijk.

Nakashima die een horror maakt. Ik kon me er eigenlijk niet zo heel veel bij voorstellen, achteraf gezien voelt het toch als een logische film aan. Het is deels horror, deels relatiedrama, deels Nakashima. Een vreemde combinatie die een wat vreemde film oplevert, maar toch vooral gewoon erg lekker is.

Visueel is het weer dik op niveau. Kleuren spatten van het scherm, camerawerk is sterk. Ook de soundtrack wordt erg fijn gebruikt, al is die op zich dan niet zo héél speciaal. Mooi voorbeeld van hoe je met redelijk typische muziek toch indruk kan maken. En de cast doet het weer naar behoren, zoals altijd in Nakashima's films.

Een paar brute scenes, een paar geniale eye candy momenten en een interessante backstory. Ga deze niet kijken met een pure horror mindset, want dan stelt het niet zoveel voor (buiten enkele momenten), maar verder een heerlijke film waarvan ik van begin tot eind volop van genoten heb.

4.5* en een uitgebreide review

avatar van remorz
Leuke (uitgebreide) review. Beetje pesterige slotzin wel.

Tja, volgens mij moet je het momenteel nog in de fansub hoek gaan zoeken. De pijnlijke realiteit

avatar van Black Math
Een sterke film, maar in vergelijk met de laatste twee films van dezelfde regisseur, die ik allebei de maximale score heb gegeven, toch een beetje een tegenvaller. Het voelt allemaal wat tammer aan, minder en vooral kortere scènes waarbij alle registers open gaan. Waar bij de twee voorgangers elk beeld een kunstwerk leek te zijn, leek dat hier wat minder het geval te zijn. Nog steeds audiovisueel interessanter dan het gros van wat er tegenwoordig uitgebracht wordt, maar toch net niet zo overweldigend.

Het helpt verder ook geloof ik niet dat ik niet zo'n fan van het horror genre ben. Vaak wat saaiere momenten waarin men langzaam opbouwt naar een climax, die ofwel uit een goedkoop schrikeffect bestaat, ofwel echt eng is, en hoewel het laatste natuurlijk veel beter is, ben ik er gewoon niet echt zo dol op.

Ook in deze film de nodige saaie momenten, die ook audiovisueel wat minder boeiend waren, waarbij het ook niet echt helpt dat we niet echt binding met een hoofdpersoon krijgen, omdat het perspectief in deze film nogal eens veranderd, wat an sich wel degelijk interessant is. De climaxen hier zijn niet goedkoop, maar wel degelijk eng. Kort na het moment waarop Kana door "It" omgebracht wordt in de vorm van haar moeder die het toilethokje waarin Kana zich verbergt langzaam opentrekt waarbij ze eerst de vingers om de deur laat krullen en dan haar hoofd laat zien, kwam mijn vriendin op bijna identieke wijze thuis van haar werk, wat natuurlijk ook niet echt positief werkte op mijn gemoedsrust

Goed, maar in mijn ogen dus niet Nakashima's topniveau. 4*.