Bao Wei Zhan Dui Zhi Chu Dong La! Peng You! (2011)

Alternatieve titel: Let's Go!

Hongkong
Actie

geregisseerd door Ching-Po Wong
met Juno Mak, Stephy Tang en Ka Tung Lam

Sheung is een jonge man met uitstekende vechtkunsten die altijd heeft geloofd in het opkomen voor gerechtigheid. Hij speelt de lokale held door te vechten met de pestkoppen in zijn buurt, tot grote ergernis van zijn moeder. Al snel worden zijn vaardigheden herkend door een misdaadsyndicaat onder leiding van Hon Yu. Deze huurt Sheung in als lijfwacht voor zijn dochter Annie. Echter, de twee raken al snel verwikkeld in een gewelddadige opstand onder leiding van Hon Yu's rechterhand Shing.

avatar van Prudh
Draait vrijdag al op Imagine. Geen aanrader, Belchinees?

avatar van Prudh
Die 1,5 is wel wat laag iig. Deze film is heel lollig, maar heeft daarnaast ook wat al dan niet lollig bedoeld (melo)drama dat de vaart en de rek uit dit actiefilmpje haalt. Het begin en het einde zijn leuk en zelfbewust, (leukste aantiteling in tijden: een jaren tachtig Gundam-achtige cartoonintro met heel fout Chinees liedje erbij, die cartoon vormt ook een belangrijk onderdeel in de film), maar het misdaadverhaal is wat ergerlijk. De gevechten zijn voorts maar weinig spectaculair en niet heel fraai in beeld gebracht. Ik zag hierna The Raid en dat is toch wel van een heel ander kaliber. Toch door de aandoenlijkheid van dit project een aardige 3*.

avatar van Montorsi
Eigenlijk een heel ander soort film dan ik had verwacht. Had een soort Chinese versie van Karate Robo Zaborgar, Zebraman, of een ander soort superhelden knipoog verwacht, maar eigenlijk was dat verder naar de achtergrond gedrukt dan je door de poster zou verwachten.

Hoewel de film best leuke momenten kent vond ik het geen moment echt heel grappig. Daarvoor mist de hoofdrolspeler en de andere personages een bepaalde grappige uitstraling, en kent het verhaaltje wat te veel een serieuze (inderdaad melodramatische) ondertoon. Het is natuurlijk niet compleet serieus, maar wel nogal sentimenteel, waardoor ik soms niet helemaal doorhad of het nou echt grappig bedoeld was, of dat de makers en acteurs niet doorhadden dat ze een beetje belachelijk bezig waren. Ik vermoed het eerste, maar daar faalt de film dan vooral op, want daar is het allemaal bij lange na niet leuk genoeg. De leukste momenten waren denk ik toch echt onbedoeld, bijvoorbeeld ineens een Engels zinnetje ertussendoor in een conversatie wat nergens naar klonk

Verder is het allemaal niet erg lekker verteld. Er zit best veel verhaal in de film
(te veel), maar het was redelijk vaak amper te volgen wat nu de bedoeling was. Kan ook aan mij gelegen hebben hoor, maar het script was wel erg rommelig in elkaar gedraaid allemaal. Aan de andere kant vond ik de actiescenes juist nog wel de moeite waard, best aardig in beeld gebracht bij vlagen.

Gek genoeg ben ik het maar op enkele punten eens met Prudh, op veel punten vond ik het nou juist net het tegenovergestelde. Bovenal had de film grappiger moeten zijn om echt de moeite waard te zijn, dit was wel heel karig allemaal.

avatar van Prudh
Ben het wel met je eens wat het verhaal betreft. Ik wist op een gegeven moment niet wie de échte slechterik was. Het perspectief veranderde steeds, dus qua narratief niet echt puik inderdaad.

Pfffrt.

Hoe kan je de narratief van een film als deze nu lastig vinden? Duidelijke good guys, duidelijke bad guys, verder een redelijk droge mix van superhelden heroiek met een typisch HK misdaadverhaal. Nee het is niet geweldig grappig, maar dit was dan ook geen comedy?

Ching-Po Wong zet weer een erg stijlvol filmpje neer. Erg sterk camerawerk, maar vooral het kleurspel is grandioos. Vind je toch maar moeilijk buiten HK om. Het superhelden gedoe zit vooral in het achtergrondverhaal en de muziek verwerkt, pas op het einde komt het echt tot bloei.

Vooral enkele geweldig stijlvolle actiescenes gezien. Die tegen de oude baas springt er in ieder geval het meest uit, wat was die geweldig stijlvol. The Raid nog niet gezien, maar dat lijkt me meer beukwerk dan stijlvolle actie?

Het is een gekke mix van misdaad en superheldenwerk, dat zeker. Maar daar ligt net de charme van de film. Je kan er dan wel met vaste verwachtingen ingaan, als je merkt dat de film daar niet op speelt is het ook gewoon leuk om die te laten varen en je te laten verrassen.

Begrijp echt niks van dit soort gemiddeldes. Goeie film, had iets beter gebalanceerd kunnen worden, maar is origineel, apart en prachtig in elkaar gedraaid.

Dikke 3.5* (typische 3.75 eigenlijk)

avatar van Prudh
Lastig niet. Wel rommelig. Vond dit in de eerste plaats wel komedie.

Er zit zeker een lollige ondertoon in, maar echt grappen kon ik er niet in terugvinden. Ook niet het idee dat Wong daar specifiek op mikte. Verder is het me ook niet duidelijk wat er rommelig aan zou zijn? Toch eenvoudig en straight-forward allemaal?

avatar van Prudh
Vond het in de eerste plaats een erg lollig filmpje, met maffe personages, zelfs wat aandoenlijke scènes, veel kleurtjes en een leuk liedje. Stoorde me deshalve aan het melodrama dat de rek uit de film haalde. Die laatste actiescène is vooral grappig ook.

Verder wel straightforward, maar qua badguys had 't duidelijker gekund. Die ouwe baas wordt als dé eindbaas gepresenteerd, iit tot de werkelijke eindbaas. De hulpjes van de oorspronkelijke bad guy maken hem af in een scène waarin zij eerst als helden (en niet als schurken) gepresenteerd worden, omdat een scène eerder nog geslachtofferd worden (Wong creëert compassie voor hen). Voorts blijken zij even medogenloze boefjes. Zag dat niet aankomen, vond dat rommelig.

Oké dan, maar daar begrijp ik gewoon niks van.

avatar van Montorsi
Onderhond schreef:

Eigenlijk ook het grootste minpunt hier, durft geen moment een kant te kiezen en hangt wat tussen lollig en serieus in, maar pakt op geen enkel vlak echt uit. Lijkt me ook zeker wel de bedoeling geweest dit tot op een bepaalde hoogte grappig te laten zijn. Maakt het niet perse een pure comedy nee, maar dat zijn wel meer films niet met aardig wat (pogingen tot) humor.

Lijkt me niet dat de film geen kant durft te kiezen (zou dan echt de eerste keer zijn voor Wong), het is wel zo dat de film inderdaad niet mikt op een eenduidige sfeer. Mag ook wel, de komische superheldenfilms zoals jij ze al opnoemden hebben we ook wel weer gezien, niet? Vond het net positief dat deze film er zich niet aan liet vangen.