William Kentridge: Anything Is Possible (2010)

Documentaire

geregisseerd door Charles Atlas en Susan Sollins
met William Kentridge, Alice Kentridge en Isabella Kentridge

Kunstenaar William Kentridge (Johannesburg, 1955) heeft vele talenten: van beeldhouwen tot tekenen, van papierknipkunst tot het maken van animatiefilms en van het weven van tapijten tot het maken van opera’s. Via zijn stemmige zwart-wit tekeningen en animatiefilms verkent Kentridge het beladen verleden van zijn thuisland Zuid-Afrika. William Kentridge is in vele disciplines thuis, maar te midden van zijn uitgebreide oeuvre maken zijn animatiefilms misschien wel de meeste indruk. De documentaire belicht ook de andere aspecten van de carrière van de kunstenaar. Een rode draad in de film is Kentridges artistieke bijdrage aan de opvoering van de opera ‘De Neus’ van Sjostakovitsj die in 2010 in New York in première ging.