• 8.482.576 stemmen

Genre: Horror

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Clive Donner

Met onder meer: Robert Culp, Gig Young en John Hurt

IMDb beoordeling: 6,0 (563)

Plot Spectre

William Sebastian is een befaamd criminoloog en onderzoeker van het occulte. In zijn huidige zaak besluit hij de hulp in te schakelen van zijn oude vriend Dr. Hamilton. Anita Cyron denkt dat haar broer, de prominente Britse zakenman Geoffrey Cyron, zich met zwarte magie bezighoudt. Geoffrey claimt echter dat Anita psychisch niet in orde is. Sebastian en Hamilton reizen samen af naar het landgoed van de Cyrons om de zaak verder te onderzoeken.

William Sebastian

Sir Geoffrey Cyon

First Maid

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Sommige reviews over deze griezelfilm zijn positief, maar ik vond "Spectre" bij een eerste visie rommelig en ondermaats.

Spectre | 1972 - britishhorrorfilms.co.uk

Ik zag de TV-versie, er bestaat blijkbaar ook een langere bioscoopversie.

Beschikbaar op deze bootleg.

avatar van joolstein

joolstein

Nee, dit heeft niets te maken met die andere film waarin die beroemde geheim agent het opneemt die terroristische organisatie met de naam uit de titel. Alhoewel men gaat hier wel op een Sherlock Holmes en Dr. Watson-manier op onderzoek uit. Nu zijn het de personages, de criminoloog Sebastian en zijn assistent Hamilton, een dronken arts, die duistere zaakje onderzoeken in voormalig Engelse abdij. Deze Spectre was een tv-pilot van Gene Roddenberry de maker/bedenker van Star Trek. En eigenlijk kwam deze tv-pilot gewoon te laat, zo aan het einde van de jaren zeventig waren occulte films alweer op zijn retour. Daarnaast vertoont het veel overeenkomsten met The Devil Rides Out (1968) Robert Culp en Gig Young waren uitstekende team en je ziet jonge John Hurt en de mysterieuze huishoudster van Sebastian is Majel Barrett, de vrouw van Gene Roddenberry. Er zijn een paar memorabele momenten; één met een succubus, één met demonische figuur, een komische S & M-bondagescène en één scène met een occulte orgie.(waar in sommige landen van Europa wat extra softcore naaktheid aan toe was gevoegd. Ondanks dat het dus op sommige momenten misschien wat wilder was dan andere serie-pilots blijft het verder toch een veilige tv-film van de jaren 70.