Gekijouban SPEC: Ten (2012)

Alternatieve titels: SPEC. The Movie | SPEC: The Movie | SPEC: Heaven | Gekijyohan SPEC ~Ten | 劇場版 SPEC~天~

1 stem

Japan

geregisseerd door Yukihiko Tsutsumi
met Erika Toda, Ryo Kase en Atsushi Itô

Saya Toma is een vrouwelijke detective met een IQ van 201. Takeru Sebumi is een carrière-gerichte detective met een gedegen achtergrond. Samen analyseren ze de "SPEC" van onbekende criminelen en gebruiken deze om hun gedrag te voorspellen, waarna de criminelen kunnen worden ingerekend. Als er lijken gevonden worden op een cruiser op de oceaan, worden Saya en Takeru namens het Tokyo Metropolitan Police Department ingevlogen om de zaak op te lossen.

Whack.

Duidelijk gebaseerd op een TV-serie, dat past ook wel bij het werk van Tsutsumi, die wel meer van dit soort film-uitlopers verfilmd heeft. Er is ook nog een vervolg trouwens, dat zal ik er binnenkort wel een keertje achteraan gooien.

Het eerste uur is wat minder interessant. Enerzijds de flashbacks naar het TV gebeuren, anderzijds de hele opzet van het verhaaltje. Buiten wat maffe momentjes en het uiteenzetten van een verhaaltje dat potentieel best wel leuk is, duurt het toch wat lang vooraleer het echt begint.

Maar als het dan na een uur ook echt losbarst, is het er wel op. Een hoop maffe superhelden maken er een gestoorde actie/comedy van. Het is dat het allemaal wat aan de goedkope kant blijft, maar wat er zich afspeelt op het scherm is toch best geinig. Een brokje onvervalst entertainment.

Het is jammer dat Tsutsumi geen beter regisseur is, want het materiaal dat hij verfilmd is vaak absoluut de moeite. Alleen budget en talent missen wel eens.