Matatabi (1973)

Alternatieve titels: Errance | The Wanderers | (股旅

Japan

geregisseerd door Kon Ichikawa
met Akiko Nomura, Ichirô Ogura en Tadao Futami

De belevenissen van drie vrienden die leven als ronin in het feodale Japan; dat wil zeggen, vrije samurai die reizen van fort naar fort om zich te laten verhuren aan leenheren. Ze zijn geen grootse samuraihelden, maar het normale eenvoudige voetvolk. Ze leven echter wel volgens de regels van de Bushido en dat brengt spanningen met zich mee...

avatar van McSavah
Bijzondere film dit, doordat het van die rusteloze jongeren die typisch zijn voor de urbane contemporaine ATG films naar de feodale periode brengt waar zoveel van de bekende Japanse (samoerai) klassiekers zich afspelen. Dat creëert een aparte haast schizofrene film, met evenzoveel satire als nihilistische gewelddadigheid.