Le Piège Afghan (2011)

Frankrijk

geregisseerd door Miguel Courtois
met Marie-Josée Croze, David Kammenos en Sonia Mankaï

Tijdens de oorlog in Afghanistan wordt Nadia, een jonge Franse dokter, bij een militaire operatie ontvoerd wanneer haar konvooi in een hinderlaag loopt. Ze valt in handen van een talibangroep, geleid door de Pakistaan Abdullah. Nadia wordt terug vrijgelaten door de interventie van de Afghaanse chef Hassan Walli, een oude bekende...

Goede TV-film over de inmenging van het Franse leger in de Taliban-conflicten in Afghanistan.
Naast knappe beelden van het woeste Afghaanse landschap en de gonzende, aanslagrijpe grootstad, gevechtstoestanden en de sociaal, politieke en godsdienstige intrige in dit land, overstemt toch de gedachte van hoe een oorlog onverwoestbare vriendschappen uiteen drijft. Het is het sentiment-gedeelte van deze ruwe, onverbitterlijke oorlogsschets, dat gebracht wordt met verzorgd camerawerk en keurig acteerwerk van Marie-Josée Croze en anderen.