Eden (2012)

3,27

Drama / Thriller

geregisseerd door Megan Griffiths
met Jamie Chung, Beau Bridges en Scott Mechlowicz

In 1994 gaat de Koreaans-Amerikaanse tiener Hyun Jae naar een café in New Mexico. Ze is voorzien van een vals identiteitsbewijs, want ze is eigenlijk te jong om de gelegenheid te mogen bezoeken. Samen met haar vriendin vleit ze zich aan de bar en ontmoet daar een knappe jongeman, een brandweerman, die haar een lift naar huis aanbiedt. Wat er vervolgens gebeurt is echter niet hetgeen waar Hyung op gehoopt had. Haar leven verandert namelijk in een nachtmerrie. Geïnspireerd op het waargebeurde verhaal van Chong Kim.

49 BERICHTEN 15 MENINGEN
geplaatst: 13 mei 2013, 22:55 uur [permalink]
Theunissen schreef:
...(ook hier en daar wat bloot, want nu oogt alles erg preuts)...

Waarom wordt het dan een betere of mooiere film?

geplaatst: 14 mei 2013, 19:23 uur [permalink]
Uitstekende film over een tienermeisje die ontvoerd wordt en wordt ingezet als seksslavin. Realistisch in beeld gebracht en ook de hele professionele organisatie komt geloofwaardig over (film is gebaseerd op waargebeurd verhaal). Ook het hoofdpersonage wordt goed neergezet (het telefoongesprek op het einde spreekt dan ook boekdelen). Hard, schrijnend en aangrijpend. Soms iets te plot-gedreven, maar desondanks een verdiende 4.0 sterren.

avatar van Leo1954
geplaatst: 15 mei 2013, 00:36 uur [permalink]
Uiterst nare film, geeft me wellicht wat meer begrip hoe verschrikkelijk die vrouwenhandel kan zijn. Maar ik vraag me eigenlijk wel sterk af wat deze film me brengt. Geen ervaring waar ik op zit te wachten. Je zou haast denken dat je wel heel masochistisch moet zijn ingesteld om van deze film te genieten. Dan is het eigenlijk ook onbelangrijk of er nu goed gespeeld wordt of niet.

Een nachtje over geslapen na bovenstaande alinea en ik was te zeer gedeprimeerd direct na de film. Het is natuurlijk razend knap een film te maken op een ingetogen wijze welke je zo weet te raken. Ik lees hier en daar dat een blote borst wel passend zou zijn, terwijl het juist zo overduidelijk is wat de meisjes moeten doen. Je verbeelding moet toch sterk genoeg zijn lijkt mij, preuts is hier zeker niet op zijn plaats. De werkkleding alleen al. De kleding van de meisjes deed me denken aan concentratiekampkleding, het uitzichtloze lijden ook. De voorkeuzeposities, mee laten werken, het klinkt allemaal bekend...
Er zijn echt wel punten van kritiek te verzinnen, maar als geheel zeer beklemmend en schokkend.

avatar van Decec
geplaatst: 17 mei 2013, 22:37 uur [permalink]
Een goede dramafilm...
Spannend verhaal...
Wat een waargebeurd verhaal...
Prima acteerwerk...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digtal)...
Mooi HD kwaliteit...
Bekende acteur Beau Bridges ...

avatar van nadrin
geplaatst: 23 mei 2013, 14:19 uur [permalink]
Misschien wel een waar verhaal. Maar het kon mij als kijker niet meevoeren. En dit is voor dergelijk thema wel een gemiste kans.

avatar van Noodless
geplaatst: 4 juni 2013, 23:17 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Degelijk zonder meer, maar niet beklijvend.

De film ontwijkt een te lange introductie en start meteen waarrond het draait.
De hoofdactrice weet haar rol overtuigend te brengen in dit dramatisch op waarheid berust verhaal. Toch wordt de film in het tweede gedeelte minder boeiend door het verloop van het verhaal. Het lijkt op een gegeven moment allemaal wat te gemakkelijk te gaan voor het hoofdpersonage door toeval of samenloop van omstandigheden. Daardoor krijg je bij sommige scènes een gevoel van ongeloofwaardigheid en weet het verhaal je niet te raken.
In zijn soort toch al betere gezien. 6/10

avatar van bjerik76
geplaatst: 7 juli 2013, 13:35 uur [permalink]
Mooie ontroerende film.

gelukkig worden de misbruik scenes niet al te uitgebreid in beeld gebracht omdat de ellende al voor zich spreken door de goede acteerprestaties.

avatar van Stijn B.
geplaatst: 4 augustus 2013, 17:47 uur [permalink]
Bwa geen echt memorabele verfilming van dit waargebeurde verhaal. Het eerste deel is best beklemmend waarin ze in die nachtmerrie terechtkomt maar naar het einde toe wordt het te oppervlakkig, te glad en teveel een middelmatige Amerikaanse misdaadfilm. Wat dan nadat ze ontsnapte???

avatar van Elineloves
geplaatst: 13 maart 2014, 22:24 uur [permalink]
Ik was even bang dat ik mevrouwtje Chung zou blijven zien als 'de crush van Harry Potter', maar nee, in deze rol heeft ze me daar gelukkig totaal niet aan herinnert. Ze doet het erg wenselijk. Ze laat zien dat ze best een hoofdrol dragen, en dan nog niet de minste. Ze speelt overtuigend en ik geloofde haar vanaf het eerste moment. Hoewel haar personage niet heel erg binnenkwam bij me, leefde ik wel met haar mee. Toch kan ik niet aan het gevoel ontsnappen dat ze net teveel aan de vlakte bleef om écht een band met haar te voelen.

Helaas zakt het verhaal ook nog eens in na een dikke 45 minuten. Het wordt lichtelijk een herhalingsoefening en hier en daar komt voorspelbaarheid om de hoek kijken. Niet heel erg, maar wel zonde. De spanningsopbouw die in het begin zo sterk was, leek verdwenen. Dat is zonde. Toch blijft het boeiend tot het eind. Dat, en het goede acteerwerk van meisje Chung zorgt ervoor dat het toch een ruim voldoende wordt.

avatar van hutsekluts
geplaatst: 1 mei 2014, 12:45 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Drama dat me zeker wist te boeien door met name de schokkende praktijken van de vrouwenhandel, de niets ontziende egoïstische klootzakken die deze afschuwelijke praktijken in stand houden, de uitzichtloze positie van de meisjes maar minder door de hoofdpersoon waarmee ik moeizaam verbondenheid kon opbouwen. Beetje vlak. Het verhaal is op waarheid gebaseerd en ik had graag -al was het maar in de aftiteling- gelezen wat er met de slachtoffers en de misdadigers is gebeurd en met de tot held verklaarde vermoorde lokale leider, d.w.z. in de media na bekend worden van zijn werkelijke praktijken.

avatar van terschelling
geplaatst: 15 juni 2014, 21:24 uur [permalink]
Waarschijnlijk was ik te veel gefocust door 'waargebeurd verhaal'.
Met de vermissing van de meisjes in Panama in het achterhoofd de film gaan kijken.
Vooropgesteld dat het gewoon afschuwelijk is wat haar is overkomen, maar de film kreeg me toch niet in zijn greep.
Te weinig spanning opgebouwd, te voorspelbaar en Bridges te losjes te slapjes acteerwerk.
Jammer, deze film had mede door het onderwerp op je netvlies gebrand moeten worden.

geplaatst: 27 augustus 2014, 21:52 uur [permalink]
Was waarschijnlijk wel weer waargebeurd !
maar de verfilming vond ik wwwaardeloos !

avatar van pvl63
geplaatst: 2 november 2014, 21:41 uur [permalink]
Schokkend verhaal dat realistisch, zelfs wat afstandelijk in beeld gebracht is. Je voelt mee met de hoofdpersoon, begrijpt haar keuzes om het spel mee te spelen te midden van psychopaten die er niet voor terug deinzen om een jonge vrouw te misbruiken of te vermoorden. De hoofdrolspeelster levert een puike prestatie af!

avatar van Angelo2
geplaatst: 9 november 2014, 09:37 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Aardige film die me helaas nergens wist te pakken. Dat had vooral te maken met het feit dat die criminele bende totaal niet dreigend over kwam. Je weet dat ze verschrikkelijke dingen met die meiden doen maar echt schokkende scenes krijgen we niet te zien. De bewakers lopen er een beetje rond en " de manager " van het complex kijkt wat moeilijk uit zijn ogen door de drugs en schreeuwt af en toe tegen de meiden. Ik heb soort gelijke films gezien,dat je op het puntje van je stoel zit en denkt, wat afschuwelijk voor die meiden, wat een hell maar dat gevoel kreeg ik nergens. Het acteerwerk was redelijk, Jamie Chung deed haar best. Wel vond ik haar karakterontwikkeling te snel gaan en daardoor ook wat ongeloofwaardig. De regisseur had hier wat meer tijd voor moeten nemen. De scene dat 2 meiden uit het busje waren ontsnapt en een winkel binnen waren gerent en waren veraden door de hoofdpersoon vond ik dan ook opmerkelijk. Niet veel later was ze het hulpje van de manager.
Desondanks een film die prima weg keek en de moeite waard was. Een 6

avatar van 93.9
geplaatst: 26 april 2015, 22:04 uur [permalink]
Tamelijk doorsnee filmpje.
Een absolute not must see..
Zie je ' wel dan zit je ieder geval naar een aardige film te kijken.
Helaas is 'aardig' niet goed gezien er zo veel toppers nog niet gezien zijn...

avatar van Daan258
geplaatst: 20 september 2015, 16:44 uur [permalink]
De film begon veelbelovend, maar uiteindelijk toch een tegenvaller.
Het begin was behoorlijk goed. Best aangrijpend, spannend en prima acteerwerk.
Helaas word het daarna allemaal minder en minder en had ik steeds meer moeite m'n aandacht erbij te houden. Af en toe best langdradig en werd het allemaal tegen het einde aan een beetje onrealistisch.
Had hier een stuk meer van verwacht.

Een hele matige 2.5*

avatar van JDSsmetje
geplaatst: 31 oktober 2015, 23:32 uur [permalink]
Had een stuk beter gemoeten. De film slaagt er niet in om het eerste deel voldoende aangrijpend te brengen. Er heerst een nogal afstandelijke en te lichte sfeer voor de vreselijke praktijken die aan bod komen, waardoor de kijker niet echt meegesleurd wordt in het verhaal. Bovendien is het acteerwerk niet erg goed, de dialogen matig en het scenario soms niet erg geloofwaardig. In het midden volgt er een twist, waarna de film meer thrillerelementen bevat. Dit gaat de regisseuse beter af en tilt het niveau wat op.

avatar van K. V.
geplaatst: 19 oktober 2016, 21:30 uur [permalink]
Deze dvd eens geprobeerd en vond het een prima drama/thriller. Een boeiende film met interessant verhaal en er werd overtuigend geacteerd.
De speelduur was prima, niet te lang en niet te kort.
'k wist niet echt wat te verwachten, maar vond het een prima film. Geen meesterwerk, maar toch wel het bekijken waard.

avatar van Zwolle84
geplaatst: 4 juni, 14:20 uur [permalink]
Ik sluit me aan bij de kritische meningen hierboven; als zo'n aangrijpend onderwerp zo weinig bij me losmaakt gaat er iets flink mis. Het ligt niet zozeer aan de acteerprestaties, die ziin redelijk. Het komt meer doordat de scènes niet fijn in elkaar overlopen, de sfeer niet beklemmend is door o.a. te opdringerige muziek en inderdaad ook doordat alles te braaf in beeld wordt gebracht waardoor het echte shockeffect ontbreekt.

Heel slecht is het niet, maar wel teleurstellend.