Joschka und Herr Fischer (2011)

Duitsland / Zwitserland
Documentaire

geregisseerd door Pepe Danquart
met Joschka Fischer, Hans Koschnick en Katharina Thalbach

Hij was een '68-activist, stadsguerrilla, taxichauffeur, subversief, werd in Hessen minister van Milieu in turnpantoffels en Duits minister van Buitenlandse Zaken in een pak: het bewogen leven van Joseph 'Joschka' Fischer dient voor regisseur Pepe Danquart als leidraad om te praten over zes decennia van Duitse naoorlogse geschiedenis. Van de frauduleuze jaren '50, de onstuimige dagen van de APO (Außerparlamentarische Opposition), de 'loden tijd' van het RAF-terrorisme, het begin van de anti-nucleaire beweging, de beginjaren van de Groenen, de val van de Berlijnse Muur en de eerste rood-groene regering. Fischer wordt een tijdreiziger, waarbij het soms moeilijk te vatten valt dat alles echt gebeurde in het tijdperk dat hij mee vorm gaf.