Ballada o Bombere (2011)

Rusland / Oekraïne
Oorlog

geregisseerd door Vitaliy Vorobyov
met Nikita Efremov, Ekaterina Astakhova en Aleksandr Davydov

Een Russische bommenwerper wordt tijdens de Tweede Wereldoorlog neergeschoten en stort neer in door de nazi's bezet gebied. Grivtsov, de piloot en radio-operator Katya, Grivtsovs geliefde, overleven op miraculeuze wijze de crash. Ook Linko, de navigator, weet dankzij zijn schietstoel te overleven. De drie overlevenden moeten hun complete militaire training in praktijk brengen met als doel het vijandelijk gebied te verlaten en weer aansluiting te vinden bij hun eigen troepen. De prijs die het drietal hiervoor moet betalen is echter erg groot...

Vanaf 8 maart te koop op dvd en blu-ray (Lime-Lights Pictures)

Trailer (YouTube)

Een klassiek, onderhoudend, rauw, direct en, ondanks zijn lengte, spannend oorlogsverhaal rond integriteit, verraad, liefde, kameraadschap, menselijkheid en heldendom. Oorspronkelijk voor de televisie gemaakt. Volgens mij is er weinig tot geen sprake van digitale effecten, de actie ziet er zeer authentiek uit en hetzelfde geldt voor de decors, die tot op de kleinste details lijken te kloppen. De cast is uitstekend. Echter er zijn ook enkele maars: het plot kent gaten en toevalligheden, zo nu en dan vliegt het verhaal van de hak op de tak en de personages zijn erg voorspelbaar. Ronduit jammer is dat praktisch alle dialogen, ook die van de Duisters, in het Russisch zijn.

avatar van balosa
op zich aardig maar er gebeurt te weinig interessants en het geheel is te langdradig om het echt boeiend te houden

avatar van filmkenner1
Genoten van deze film. alles zit er in actie spanning drama en ja zelfs romantiek.
1 van de betere oorlogsfilms. Ben het dus totaal niet met balosa eens maar ga er dan ook van uit dat hij niet echt heeft zitten kijken.(AANRADER!)

avatar van b00ts
Prima verhaal, maar waardeloos uitgewerkt. Met name de rol van Linko. Zelfs een blind paard zou in de gaten gehad hebben dat hij een boefje is. Ook het moment dat Wanda vervangen wordt door Katia. Daar worden de Duitsers weer eens heel dom neergezet. Het partizanenkamp wordt ook neergezet als een soort vakantieoord. Nee, hier kan ik geen voldoende voor geven.

avatar van PatSavage
in de versie die ik zag waren de dialogen van de Duitsers waren in het Duits ...

avatar van Rednas 2
De laatste tijd een aantal oorlogsfilms van Russische makelij gezien. O.a. Black Sheep en Werewolfhunt. Beide films vond ik bagger. Veel te theatraal en erg nep allemaal. Deze film kon er net mee door. De kostuums, settings etc. waren prima, maar het was wel een beetje langdraaaaadig allemaal..... Gelukkig praten de Duitsers wel Duits Waarschijnlijk zijn we de laatste jaren wat WOII oorlogsfilms te veel verwend met echt realistische films en series. Tja, en dan valt dit toch wat tegen. 2,5 ster.

Helaas geen echte filmscènes waarin gevlogen wordt met vliegtuigen - zijn toch allemaal digitale effecten, behalve de close ups in de cockpits - daar is geen enkel echt vliegtuig aan te pas gekomen, noch Duits, noch Russisch. Duitse Me.109 op 3.04min. heeft diverse fouten in ontwerp.

Leuk om eens een Russische WO2 film te zien ook vanuit hun belevingswereld. Ietwat romantisch verhaal, maar ik vond het wel realistich en onderhoudend.

avatar van Jan met de pet
Prima oorlogsfilm, spannend en goed verhaal, beetje amateuristisch uitgewerkt maar doet verder aan de film niets af:4,0

De film is niet wat ik ervan had verwacht, de Engelse titel laat een beetje een film over bommenwerpers en luchtgevechten vermoeden, maar dat is het niet, uitgenomen in het begin van de film dan.
Maar het is daarom geen slechte film, integendeel, het verhaal zit wel goed en de film is op een paar foutjes na, ook wel goed gemaakt.
Zelfs de duur, 3 uur, is geen probleem, want het verhaal gaat vlot zonder saaie momenten.
Geen topoorlogsfilm, maar toch wel genietbaar verhaal waar je toch wel een groot deel van de avond geboeid naar zit te kijken.

avatar van opa-ben
aardige film, wel erg geromantiseerd en daardoor niet heel geloofwaardig, toch de moeite waard om de volle 3 uur uit te zitten.

Zeer goede film. Verveeld geen moment, ook al duurt hij 3 uur. Ook goed dat Russen Russisch praten en de Duitsers Duits. Ik vond het bijzonder dat men (Russische film!) de negatieve kanten vanuit de Russische methodiek ook duidelijk laat zien. Vooral het standpunt wat er gebeurde als je gevangen werd genomen door de Duitsers komt goed naar voren. Het einde is echter compleet niet geloofwaardig, maar dat mag de pret van de gehele film niet drukken.