Was Bleibt (2012)

Alternatieve titel: Home for the Weekend

Duitsland

geregisseerd door Hans-Christian Schmid
met Lars Eidinger, Corinna Harfouch en Sebastian Zimmler

Marko is begin dertig. Hij woont en werkt sinds zijn schooltijd in Berlijn. Net ver genoeg bij zijn ouders, Gitte en Günter, uit de buurt wiens manier van leven niet echt zijn ding is. Hij gaat er één of twee keer per jaar op bezoek, voornamelijk omdat ze dan hun kleinkind kunnen zien, Marko's vijfjarige zoon Zowie. Marko kijkt uit naar een relatief rustig weekend bij zijn ouders, maar als Jakob, Marko's jongere broer, met zijn vrouw Ella langskomt ontstaat er een gespannen situatie.

TEASER

Een leeg, oppervlakkig en voorspelbaar portret van een kapotte familie, waarin eigenlijk bijna niets gebeurd. Zowel het verhaal (over het verzwijgen en verdringen van zaken) als de personages (houterig en gekunsteld) missen bezieling. De enige persoon die nog voor wat dramatische spanning zorgt is de moeder. Maar dat is te weinig om te boeien.

Hoge verwachtingen werden niet ingelost wat over blijft is een kille afstandelijke film die nergens weet te boeien.

avatar van Piratje
Een onbegrijpelijk verhaal met een onbegrijpelijk plot.
Het mislopen in de familie(s) komt onvoldoende tot uiting.

Totaal voorspelbaar en toch nietszeggend.
Het verhaal had veel duidelijker mogen uitgeschreven. Nu zijn het losse flarden zonder veel duidelijkheid.

Men tracht de spanningen tussen de families en onderling op te drijven. Maar het lukt helemaal niet. Men wil misschien teveel want bij allen loopt het zowel onderling, als samen, verkeerd.

1,5 maar weet zelf niet waarom.

avatar van Oliveri
Na de recensies hier te hebben gelezen en een half uur kijken de film uitgezet, geen enkele klik en zonde van de tijd.