ad

Genre: Drama

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Valérie Massadian

Met onder meer: Kelyna Lecomte, Marie Delmas en Alain Sabras

IMDb beoordeling: 6,6 (315)

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 6 augustus 2011

Over Nana

Nana is een vierjarig meisje dat op het Franse platteland woont. Als ze op een dag thuiskomt, treft ze een leeg huis aan. Elke uitleg over de verdwijning van haar moeder ontbreekt, zodat de kijker net zo weinig meekrijgt van de volwassen wereld als het kleine meisje, dat geheel haar eigen weg gaat. Ze blijkt zich prima te kunnen redden. Ze kleedt zichzelf aan, gaat het bos in, springt over een slootje, eet een boterham. De paardenbloemen en het mos zijn als één groot wonderlijk avontuur voor haar, maar ook voor een dode haas en een geslacht varken sluit ze haar ogen niet.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 19409 berichten

Een origineel idee dat behoorlijk goed uitpakt. Massadian creeëert een setting (Nana woont in een huisje bij haar moeder en vlakbij haar grootvader op het platteland) en volgde een vierjarig meisje een tijdje in die setting. Ze schoot zo'n 60 uur aan materiaal en stelde daar deze kleine film uit samen. Op de achtergrond is er duidelijk iets aan de hand met de moeder, maar zoals dat voor Nana niet duidelijk is zien we dat ook niet. De film doet een poging om de wereld met haar ogen te bekijken en komt daarin een heel eind. Fascinerende film en gelukkig vrij kort, de stijl leent zich voor deze lengte maar veel langer zou niet werken.

avatar van Malick

Malick

Vooral problemen met het narratief dat duidelijk exploiterend werkt tegen het vierjarige meisje Kelyna Lecomte. Zo worden haar op een bepaald moment in de film door de regisseuse behoorlijk wat grove woorden / zinnen in de mond gelegd om de relatie tot haar moeder (en vader) te verklaren.

Daarbij was ik niet te spreken over de arrogantie van regisseuse Valérie Massadian, die Hollywood, de Franse Cinema en haar 'acteurs' constant belachelijk aan het maken was tijdens de Q&A. Zo was Kelyna Lecomte niet alleen een witch maar ook een bitch en werden serieuze vragen uit het publiek beantwoord met wedervragen. Uiteindelijk moesten we voor haar neerknielen omdat ze een wonderkind is dat een pracht van een debuut had gemaakt. Daardoor voelde ik me genoodzaakt om in plaats van *** sterren maar ** sterren te scheuren.