Ladies and Gentlemen: The Rolling Stones (1973)

Muziek / Documentaire

geregisseerd door Rollin Binzer
met Mick Jagger, Keith Richards en Mick Taylor

In 1972 gaan The Rolling Stones op toer om hun album 'Exile on Main Street' te promoten; vijftien nummers, met vijf van het 'Exile...'-album. Mick Jagger, Keith Richards, Mick Taylor, Charlie Watts, en Bill Wyman staan op het podium met drie andere muzikanten. Totdat het licht aangaat, zien we de Stones tegen een zwarte achtergrond. De camera blijft het meest op Jagger gericht, met enkele shots van Taylor. Richards komt in beeld bij zijn duetten en wat gitaarwerk van de laatste twee nummers. Het is muziek van begin tot einde; bijvoorbeeld hardrock ('All Down the Line'), blues ('Love in Vain' en 'Midnight Rambler'), een ode aan Chuck Berry ('Bye Bye Johnny') en dan nog het overbekende 'Satisfaction'.

avatar van Drs. DAJA
Op dinsdag 20 januari draait Ladies and Gentlemen: The Rolling Stones samen met Sympathy for the Devil van Jean-Luc Godard in de 'The Rolling Stones Rock 'n' Roll Night' in Cinema OT 301 aan de Overtoom in Amsterdam.

Inloop: 19:30
Entree: 4 euro

meer informatie op facebook en Cinema OT 301

Korbie
De Rolling Stones blijft zonder meer samen met The Beatles, The Doors en Queen mijn lievelingsbands.

avatar van Lennon
Mooi document uit een muzikaal gezien zeer interessante periode van de heren.

3 voor 10 bij v&d momenteel.

avatar van thunderball
Een van de beroemdste concertfilms van de Stones waar je als fan jarenlang op hebt moeten wachten, deze ooit nog eens officieel te kunnen aanschouwen.

Ik had er wel een illegale dvd van, met behoorlijk goed beeld en geluid, maar die werd volkomen weg gevaagd toen de film officieel uitgebracht werd. Ben hem toen een paar jaar geleden nog in Breda in de bioscoop gaan zien, met een gefilmde introductie van Jagger er voor geplakt (staat als bonus op de dvd/blu ray).

Dit is werkelijk een schitterende concertfilm, een registratie van de roemruchtige Amerikaanse 1972 tour, die ook wel bekend zou worden onder de naam The Rollings Stones Touring party.

Jagger steelt natuurlijk de show, maar het is vooral ook gitarist Mick Taylor die hier vol zijn kunnen kan laten zien en vooral horen. Volgens velen waren de Stones hier op het top van hun kunnen en werden ze daarna nooit meer beter...

Hier valt over te discussiëren, maar feit is wel dat hier een band speelt die rauw en compromisloos klinkt en vooral muzikaal nog urgent is, nog niet alleen de greatest hits machine is, die het vanaf de jaren '80 is geworden.

Qua beeldvoering zijn we anno nu wel beter gewend en ook de montage zou wel iets vlotter hebben gekund naar huidige standaard bezien.
Omdat het hier louter om een concertregistratie gaat zal het waarschijnlijk voor niet-Stones fans een mindere kijkervaring zijn.

Voor mij echter een genot om naar te kijken en luisteren.

Een negen, ofwel 4,5 ster!