Entrelobos (2010)

Alternatieve titels: Among Wolves | Wolvenkind

Spanje / Duitsland / Frankrijk

geregisseerd door Gerardo Olivares
met Juan José Ballesta, Sancho Gracia en Manuel Camacho

Drama naar het waargebeurde verhaal van een Spaanse jongen die tien jaar helemaal alleen tussen de wolven leefde. Marcos komt op zijn zevende terecht bij een herder die hem van alles leert. Als de geitenhoeder sterft, moet Marcos in zijn eentje de wildernis van de Spaanse bergen zien te overleven. Gelukkig zijn er de wolven.

Best aardige jeugdfilm met werkelijk prachtige beelden van de wolven en de mooie Spaanse natuur maar als het jongetje groot word verliest de film de magie maar er blijft toch nog genoeg over om van te genieten , dus toch een voldoende.

avatar van Noodless
Sluit me aan bij mijn voorganger. Naar het einde toe vermindert de kracht van de film. 6/10

Best een fraaie Avonturen / Natuur film (met hier en daar wat drama) die ook nog eens waargebeurt is. Het verhaal zit mooi in elkaar en de beelden van de omgeving en vooral de dieren (o.a. wolven en uil) zijn prachtig. Vooral het gedeelte met de jonge Marcos (als hij 7 jaar is) is goed en met name het mooie gedeelte waar hij opgroeit met de natuur en met name natuurlijk de dieren. Het jochie Manuel Camacho die de rol van de jonge Marcos vertolkte, deed het overigens prima. Dat gedeelte was soms ook best aandoenlijk. Het laatste gedeelte (de laatste circa 20 minuten) met de volwassen Marcos (als hij 20 jaar is) vond ik wat minder, maar is zeker niet slecht en het einde (we zijn dan opeens in 2010 belandt) was best mooi.

Goeie film waarin een jongen door zijn vader wordt weggegeven en terecht komt bij een herder in de bergen. Een waargebeurd verhaal over een jongen die ruim een decennia alleen in de wildernis overleefd. Het verhaal is soms wat langdradig en weinig origineel. Echter zijn de beelden van de natuur en de dieren (soms net een natuurdocumentaire) imposant genoeg voor een nipte 3.5 sterren.

avatar van Decec
Een mooie dramafilm...
Een mooie af en toe documentaire film...
Mooi avontuur/landschap...
Prima acteerwerk...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

avatar van Henry Spencer
Ben geneigd hier een beetje extra mild voor te zijn, alleen al omdat het zo tegen de mainstream ingaat van die drukke, artificiële kinderfilms, omdat het nu eenmaal waargebeurd is.
De natuurscènes grijpen wel aan, de karige dialoog (zonder voice-over !) versterkt effectief de sfeer, de plotlijn is simpel, weinig aangedikt met verzonnen love-interests of intriges: dat zijn sterke punten. Technisch is de film misschien niet top, maar dat sobere, niet-opgesmukte, gestylede, ongekunstelde geeft de film net wat meer geloofwaardigheid en doet de gebreken vergeten.
Misschien is 3,5 sterren wat te mild, maar de gebreken maken de film voor mij eigenaardig genoeg juist sterker. Does that make sense ?

avatar van Henry Spencer
scorsese schreef:
Het verhaal is soms wat langdradig en weinig origineel.

Dat bedoel ik nu eigenlijk. Het lijkt erop dat er geen pogingen werden ondernomen om het verhaal spectaculairder of groter te maken dan het echt was. Dat maakt de film tegelijk langdradig, niet zo origineel én geloofwaardig.
Veel beelden en gebeurtenissen lijken zo'n clichés, maar precies omdat niet geprobeerd is die te vermijden, doet mij geloven dat het waarheidsgehalte wel hoog ligt.

avatar van arno74
Ondanks de potentie die dit waargebeurd verhaal biedt is deze regisseur er niet in geslaagd om een film te maken die uitsteekt boven andere films. Het is een keurige natuur/jeugd/avonturenfilm geworden, met een verhaal dat op ietwat saaie en langdradige wijze wordt verteld, en te weinig graaft in de relatie mens-wolf waar deze hele film om zou moeten draaien. Een groot gemis in deze film.

Waar de regisseur veel beter in slaagt is om een beeld te geven van het Spaanse platteland uit die tijd, waar landsheren alles te vertellen hadden en de werknemers aan hen overgeleverd waren, tot aan extremen zoals we in deze film kunnen zien. Een andere film die dat heel fraai in beeld brengt is Los Santos Inocentes (1984). De eerste helft van Entrelobos focust vooral daarop en is dan ook stukken beter dan de laatste helft die het avontuurlijke opzoekt en de stijl van het begin wat laat varen.

Wat films over wolven en over de relatie mens-wolf betreft is Wolf Totem (2015) een film die véél dieper graaft. En qua jeugdfilms over vriendschap tussen mens en dier vind ik Belle et Sébastien (2013), met een prachtige soundtrack (een gemis in deze film), een topper.

Entrelobos is een aardige film, maar net te doorsnee, en had met zo'n waargebeurd verhaal veel beter gekund. 2,5*

avatar van notsub
Ik zag de film in het vliegtuig en ik moet zeggen dat het een paar leuke momenten opleverde. De band tussen de jongen en de herder komt mooi uit de verf en dan volgt er een nauwe band met de dieren. De mooie natuur krijg je er dan nog bij. Zo bleef ik met interesse kijken, maar naar het einde toe werd het tempo opgevoerd naar een bedenkelijk einde. Toch slaagde de film erin een mooi beeld te scheppen over de mens en de natuur.