Giovani Mariti (1958)

1 stem

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Mauro Bolognini
met Isabelle Corey, Antonio Cifariello en Franco Interlenghi

Het verhaal gaat over pasgetrouwde mannen die nogal lichtzinnig in het huwelijksbootje stappen; ze hebben nooit de bedoeling om hun echtgenotes trouw te blijven. Als ze beseffen dat ze voor het leven gebonden zijn, keren onze onvolwassen helden terug naar hun geboortestad voor een laatste avontuurtje. In de loop van hun laatste uren als vrijgezel, komen ze tot de ontnuchterende conclusie dat hun onbezorgde jeugd niet alleen voorbij is, maar al lang verleden tijd is.

Nog geen stemmen voor een Bolognini - Pasolini samenwerking ? Hij werd nog wel genomineerd voor een gouden palm in Cannes ! Misschien komt het omdat hij slechts een prijs kreeg voor beste scenario...
Loopt duidelijk vooruit op la notte brava die zelfde regisseur en scenarist even later zouden maken, maar borduurt nog duidelijker voort op i vitelloni van Fellini. DWZ een paar eeuwige adolescenten- of liever: 5, die hier dan toch soort van de uiterlijke overstap maken naar het brave burgermansleven, maar stiekem van binnen 16 blijven . Ook hier speelt het in een provinciestadje: opgenomen in Lucca. De anti-helden behoren natuurlijk allen tot de gegoede burgerij, wat voor de makers een vanzelfsprekende reden is om klein-dan wel grootburgerlijk materialisme en conformisme te bashen, de losbollen zijn trouwens brave kerkgangers omdat het zo hoort.
Geld is de enige passie van de eenmaal volwassen anti-helden, hun enige doel is een zo rijk mogelijke bruid aan de haak te slaan. Hierbij heeft Ettore het meeste succes: die huwt prinses Koscina. In de cast zien we beginnende acteurs die later niet allemaal even beroemd zouden worden, u ziet de namen afgebeeld op de poster. Antonio-Interlenghi treedt hier op als voice-over.
Zoals niet verrassend rekening houdend met de scenarist, is er hier weer sprake- net als in LNB- van een duidelijk donkerroze rand: de 5 jongens hebben het heel erg " romantisch "met mekaar en er is opvallend veel aandacht besteed aan de zwempartijtjes en het afdouchen van de jonge knapen...maar nog explicieter: 1 van hen zegt zelfs " zalig degene die zich niet voor vrouwen interesseert ! " die Pasolini toch ook...
Dit alles werd voorzien van fraaie fotografie van Lucca e.o. door Nannuzzi en een score van Nino Rota.