• 8.353.882 stemmen

Tom, Tom, the Piper's Son (1969)

Experimenteel | 115 minuten

Genre: Experimenteel

Geregisseerd door: Ken Jacobs

IMDb beoordeling: 6,1 (232)

Plot Tom, Tom, the Piper's Son

In deze mijlpaal binnen de experimentele en structuralistische cinema van Ken Jacobs bestudeert de filmmaker de kortfilm Tom, Tom, the Piper's Son van de American Mutoscope and Biograph Company uit 1905, door de film volledig uit elkaar te halen en de afzonderlijke bouwstenen te identificeren en te analyseren. Dit doet hij door middel van herfotografering, inzoemen op details, terugspoelen, etc. Op deze manier tracht Jacobs het concept 'filmtaal' te onderzoeken.

avatar van Poisonthewell

Poisonthewell

Net als de films van Michael Snow en Andy Warhol is ook het werk van Ken Jacobs zware kijkarbeid. Maar voor de academisch geinteresseerde filmfan zijn het absoluut essentiele pillen, hoe bitter ook. Jacobs' intensieve en uitputtende mediumanalyse van een pre-Griffith kortfilm verwekt belangrijke filosofische beschouwingen en werpt vragen op die narratieve filmmakers nooit zullen stellen. Niet voor mensen op zoek naar vermaak, wel verplicht voor de serieuze filmstudent.

avatar van John Milton

John Milton

Vooruit. Omdat het essentieel is...

Maar ik discussieer er liever in een groep over dan dat ik ernaar kijk, zulks.