• 8.356.499 stemmen

El Tesoro de Moctezuma (1968)

Actie / Avontuur | 87 minuten
Nog geen stemmen

Genre: Actie / Avontuur

Alternatieve titel: The Treasure of Montezuma

Oorsprong: Mexico

Geregisseerd door: René Cardona Jr. en René Cardona

Met onder meer: Santo, Jorge Rivero en Amadee Chabot

IMDb beoordeling: 5,7 (62)

Oorspronkelijke taal: Spaans

Plot El Tesoro de Moctezuma

In Mexico is een misdaadorganisatie actief. Santo, een gemaskerde agent van de geheime dienst, zit de criminelen echter op de hielen. Wanneer deze bende de legendarische schat van Montezuma steelt, moet hij alles op alles zetten om de boeven op te sporen. Hij krijgt hierbij hulp van zijn goede vriend Jorge Rubio.

avatar van pippo il buffone

pippo il buffone

Er bestaan er 2 van : Santo films met Jorge Rivero....leuk voor de gay Santo aficionados want we zien Jorge-Jorge hier regelmatig in zijn ontblote bovenlijf rondhupsen. Wel dient te worden beklemtoond dat dit een vervolg is en het eerste deel operación 67 hier niet op staat, al is het op zich denk ik wel te volgen zonder voorkennis.

Het betreft hier een Santo goes Bond, zoals meteen de credits in Bond stijl duidelijk maken, en vervolgens de intrige die met de noodzakelijke meligheid wordt gebracht. Bovendien is het een buddymovie, met Santo als de serieuze aangever en Rivero als de onbekommerde afmaker.

Veel ruimte gelukkig ook voor spygirls : de goede blonde Chabot ( geen familie van Bart zo te zien ) als Franse interpolagente Fleur de Lys, en Monti als de boze brunette in dienst van de baddies, hier net als in de prequel een sinistere oriëntaalse bende met als lid o.a. genreschurk Murayama.

Er is natuurlijk ook een Q : die wordt gespeeld door regisseur Cardona en heet hier ook Cardona ! Ok, een miss Moneypenny of M heb ik hier niet 1 op 1 teruggezien.

Het verhaal is standaardwerk allicht : de boze bende wil zoals gezegd de legendarische schat van Montezuma roven, daarvoor hebben ze vreemd genoeg wel een smaragd nodig die Rivero in eigendom heeft.

De locaties zijn genreconform afwisselend, maar het budget van deze chicanospy producten- er zij er trouwens veel meer van- was dermate bescheiden dat we van Hk en Parijs slechts stock footage zien, en het Chinatown van SF was duidelijk een Mexicaanse locatie. Verrassing: het was weer eens Chinees nieuwjaar tijdens de finale- wie immer. Over budget gesproken : dat oorlogsschip deed zo te zien al dienst tijdens de war in the Pacific. De Azteekse pyramides lagen gelukkig in de buurt, dus die zien we wel "echt ".

LL sequenties zijn in wat primair een spyfilm is schaars, vooral in het begin is er nog wat aandacht voor.

De score is ook wat je van een dergelijk product mag verwachten.

Erg cheap, melig en voorspelbaar, maar ik kon me er wel mee amuseren