Pour Djamila (2011)

Frankrijk

geregisseerd door Caroline Huppert
met Hafsia Herzi, Marina Hands en Dominique Reymond

Tijdens de Algerijnse oorlog wordt de 22-jarige Djamila Boupacha aangehouden. In eerste instantie bekent ze dat ze in opdracht van het Front de Libération Nationale (FLN) een bom heeft geplaatst. Wanneer ze later door de Franse advocate Gisèle Halimi wordt ondervraagd, trekt ze haar bekentenis in omdat ze door foltering zou afgedwongen zijn...

Knap gemaakte TV-film, berustend op ware gebeurtenissen, namelijk de strijd van de Franse advocate Gisèle Halimi voor de Algerijnse Djamila Boupacha, slachtoffer van folterpractijken van het Franse leger tijdens de woelige jaren 60 in Algerije.
Film zit goed en duidelijk ineen, is niet mals voor het Franse bezettingsleger en evenmin voor de Franse gezagsdragers in Parijs, noch voor justitie.
Enkele harde, overtuigende en aangrijpende scènes. De weergegeven emoties zijn aanvaardbaar en er is geen enkele zucht naar overdrijving of sensatie. Bovendien kan de film bogen op goede vertolkingen.