• 8.356.430 stemmen

Drama | 113 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titel: Cracks in the Shell

Oorsprong: Duitsland / Frankrijk

Geregisseerd door: Christian Schwochow

Met onder meer: Stine Fischer Christensen, Ulrich Noethen en Dagmar Manzel

IMDb beoordeling: 7,1 (957)

Oorspronkelijke taal: Duits

Plot Die Unsichtbare

Josephine lijdt onder haar onzichtbare bestaan, maar ze doet ook haar best om niet opgemerkt te worden, ook al is ze een actief studente. 's Nachts, als haar mentaal gehandicapte zus Jule niet kan slapen en met haar hoofd dwangmatig tegen de muur bonst, zet Fine muziek aan en geeft voor haar een vuurwerk van zingen, acteren en dansen. Maar op de toneelschool mist ze het nodige zelfvertrouwen om ongeremd op het podium te staan. Nadat de bekende regisseur Kasper Friedemann haar uitnodigt voor een auditie, overtuigt ze hem met haar acteren. Hij ziet in haar een gekwetst wezen; een gelijkenis met Camille, het hoofdpersonage in het volgende stuk. Josephine krijgt haar eerste grote rol die zij zeker niet wil verliezen. Het personage Camille doet haar vrouwelijkheid ontwaken, maar ze verliest zo ook haar eigen, sterke punten die ze elke dag liet zien aan haar zus Jule...

imageimageimageimage

avatar van Mr Thee

Mr Thee

De samenvatting van de film doet aan Black Swan denken. Na het bekijken van de film kan ik niet anders concluderen dat de film gewoon erg goed is: een uitstekend drama. Goed acteerwerk en een boeiend en aangrijpend verhaal.

gauke

Een kunstvaardig gemaakt psychologisch gecompliceerd drama met een interessant verhaal, emotioneel en intensief gespeeld, dat inderdaad aan de voor mij sterkere 'Black Swan' doet denken, waarbij het hier niet om de dans gaat maar om de kunst van het toneelspel, het uitspreken van teksten. De ambities van de jonge actrice, in relatie met dwang, zenuwen, zelfvertwijfeling en druk zijn pijnlijk. De film is het sterkst in de beklemmende sfeer en setting in donkere ruimtes. Echter de dialogen zijn teveel van het goede: bijna ieder woord heeft een betekenis. Daarnaast zijn er nog al wat beknopte (zogenaamd redactionele) scènes waar je als kijker midden in springt (je hebt geen idee hoe of waar ze begonnen zijn of eindigen) en dat werkt frustrerend. Stine Fischer Christensen tenslotte speelt fantastsich.

avatar van Fransman

Fransman

gauke vat het weer eens perfect samen. Vind alleen dat hij de film te laag waardeert. Ik was werkelijk 'blown away' van deze film. Heb nagelbijtend zitten kijken. De film zit tjokvol thema's en emoties maar kookt naar mijn gevoel nergens over. Christian Schwochow houdt alles netjes in balans. Ga er maar aanstaan: faalangst, onderdrukte seksualiteit, je achtergesteld voelen binnen het gezin, geblokkeerd in het creatief uiten op het toneel, relatie met een gehandicapte zus en een overbezorgde moeder, relaties met mannen. En dat alles met de nuances die daarbij horen. Had af en toe het gevoel in een rollercoaster te zitten. Een film die dat vermag krijgt het hoogste aantal punten. Stine Fischer Christensen speelt een fantastische rol.

Wat me vooral verbaasde: films over het maken van een film (in dit geval een toneelstuk) zijn bijna altijd vervelende mislukkingen. Deze film is een grote uitzondering. Hier is het voelbaar en zichtbaar hoe dat creatieve proces verloopt en wat een martelgang het vaak is eer dat doek open gaat en het eerste applaus opklingt. Toen het zover was slaakte ik een zucht van verlichting.

avatar van Movsin

Movsin

Psychologisch drama rond een jonge ambitieuze vrouw, worstelend met eigen identitieit en familiale problemen die haar verzuchtingen om te slagen er niet op vooruit helpen. Daarboven is er een erg veeleisende toneelmeester en onzekerheden in de liefde die haar erg diep doen gaan.

Interessant om volgen maar toch al te complex om vlotjes te verteren, vind ik, wat niets afdoet van het lovenswaardig acteerwerk van Stine Fisher Christensen, als de jonge vrouw, en Ulrich Noethen als de regisseur.