• 8.349.394 stemmen

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Joris Baudoin en Douwe Jan Wiersma

Met onder meer: Gordon Eccles, Immanuel Derks, Wouter Krijbolder

Plot De Grot van Plato

De parabel over de grot, van de Griekse wijsgeer Plato, wordt hier gebruikt voor een letterlijk en figuurlijk schimmige geschiedenis over vier jongelui in Amsterdam. Als geroutineerde werkontwijkers wijden zij zich aan de kunst om van verveling een deugd te maken. We zien ze rondtoeren op een mobylette, proletarisch winkelen, experimenteel schilderen, pokeren, biljarten, drugs gebruiken, een bankoverval plegen en eindeloze semi-poëtische, quasi-filosofische en vooral studentikoze praatjes over het (on)genoegen van het leven debiteren.