Shapito-shou (2011)

Rusland
Komedie / Muziek

geregisseerd door Sergei Loban
met Alexey Znamenskiy, Pyotr Mamonov en Alexey Podolsky

Een geheimzinnige circustent in een badplaats aan de Zwarte Zee vormt het begin- en eindpunt van vier bizarre verhalen vol luchtig absurdisme. Een tienermeisje lokt haar sombere internetvriend zeer tegen zijn zin mee naar de echte wereld. De kustplaats wordt onveilig gemaakt door fanatieke padvinders, doven en homo's. Een beroemde acteur hunkert naar de hereniging met zijn zoon, en in het laatste deel volgen we een ambitieuze producent. De hoofdpersonen streven naar liefde, vriendschap, respect en samenwerking (de titels van de vier delen), maar raken verstrikt in doelloze omzwervingen die de spot drijven met hun ambities.

Vanaf 18 december te koop op dvd (De Filmfreak)

avatar van wendyvortex
De eerste zonnestralen, maar hier gingen de gordijnen dicht voor 3-en-een-half-uur film.
Vier verhalen die zich min of meer chronologisch afspelen in Russische badplaats aan De Krim en elkaar af en toe raken.
Liefde: meisje en man die een relatie hebben via het internet gaan samen op vakantie en dan blijkt het werkelijke leven wat weerbarstiger (5*)
Vriendschap: Dove jongen laat z'n vrienden in de steek om met wat aan de TV gelieerde padvinders naar De Krim te gaan. Het mooiste gedeelte van de film. (5*)
Respect: Zoon gaat met z'n vader waar hij al jaren geen contact mee had op vakantie. Meest ingetogen gedeelte. (4*)
Samenwerking: en het laatste gedeelte houdt de film van meesterwerkstatus af. Jonge producer ziet commerciële mogelijkheden in een look-a-like van overleden Russische rockster. (2*)
Fantastische vormgeving, jammer van het wat mindere laatste gedeelte.

avatar van Baggerman
De drieënhalf uur vliegen voorbij met deze aparte Russische film, die wel iets inkakt in het tweede gedeelte. Leuk blijft wel de interactie tussen de personages van de verschillende segmenten. Je gaat daar ook steeds meer op letten!

Het eerste segment vond ik het beste en erg leuk om te volgen. Cyberwanderer en Vera zijn heerlijke personages om te volgen.

De film verdient meer aandacht op MM, maar ik vrees dat de lange speelduur mensen afschrikt.

Die Senya was trouwens wel een enorm irritant figuur, zeg! Kreeg de neiging de film binnen te stappen om het een stoot voor zijn kanis te geven!

avatar van wibro
Bij het samenstellen dit jaar van de top 100 van films uit landen die ooit tot de voormalige Sovjet-Unie behoorden is deze film mij volledig ontgaan. Anders zou deze toch wel vrolijke film zonder meer bij de beste 50 zijn beland.
Neem nou het eerste segment; een jong meisje en een oudere man die via internet elkaar hebben leren kennen. Ik zou graag de plaats hebben willen innemen van die depri ogende man met bril die totaal geen raad wist met die Vera. Ik wist het wel hoewel..... . Zou ik mijn handjes thuis hebben kunnen houden van die "geile slet" zoals Vera zichzelf noemde in een overmoedige bui. Ik weet het nog zo net niet.
Het eerste segment vond ik ook zonder meer het mooiste hoewel met het volgende segment ook niets mis was. Als de regisseur het daar bij gelaten had, dan had deze film van mij minstens een 4.5* gehad, want de twee segmenten die hier opvolgden vond ik toch enigszins teleurstellend. Maar, so what. In zijn geheel heb ik mij best geamuseerd met deze Russische komedie die voor mijn gevoel niets te lang duurde. Verder mijn dank aan Baggerman die zo aardig was een fragment uit deze film in zijn nieuwste contest te stoppen want anders zou deze film wel eens voorgoed aan mij voorbij hebben kunnen gaan.

4.0* (4.5* 1e deel, 3.5* 2e deel)