Are All Men Pedophiles? (2012)

Nederland
Documentaire
70 minuten / 51 minuten (IDFA)

geregisseerd door Jan-Willem Breure
met de stem van Jan-Willem Breure, Dick Swaab en Corine de Ruiter

We leven in een maatschappij die pedofilie veroordeelt, hoewel biologisch instinct en historische culturen door de geschiedenis heen de suggestie wekken dat we ons aangetrokken voelen door tieners. De mode-industrie bewerkt ons in de tussentijd seksueel met steeds jongere modellen en de vraag rijst: 'wat bedoelen wij eigenlijk met pedofilie?'

jammer dat het eerst in de vs komt en niet nl

avatar van Donkerwoud
Je moet even door het gebroken Engels en het wat amateuristische camerawerk heen kijken, maar het is zeker een sterke documentaire in hoe het een compleet ongemakkelijk onderwerp als pedofilie toch laat zien in al zijn nuances. Het toont ook de vreemde spanning in de media tussen tieners neerzetten als seksueel begeerlijk object en tegelijkertijd ook dat enorme taboe rond de seksualiteit van minderjarigen. Hier is duidelijk nog niet het laatste over gezegd en iedereen zal er zijn eigen (heftige) mening op nahouden.

Zelf denk ik dat er grenzen behouden moeten blijven en dat een te groot leeftijdsverschil niet bevordelijk is voor de ontwikkeling van een jong iemand. Die leeftijdsgrens van 18 is volkomen arbitrair, maar tegelijkertijd maakt het wel dat er een belangrijke grens blijft bestaan. De samenleving moet ook niet gaan doen alsof het per definitie in orde is als een veertiger met een dertienjarige aanpapt. Iemand in die levensfase moet gewoon nog de mogelijkheden hebben om zich vrijelijk te ontwikkelen en nog niet bezig te zijn met vraagstukken die pas in latere leeftijdsfasen gaan spelen. Wel moet er opgehouden worden met die krankzinnige obsessie met mannen die zulke gevoelens hebben. Zo krijg je een heksenjacht waarbij er ook sprake is van exploitatie en sensatiezucht. Knap trouwens dat de nog jonge documentairemaker dit onderwerp heeft aangedurfd, want het is toch een beetje spelen met vuur als je dit op een verkeerde manier aanpakt.