The Next Life (2011)

Japan / China / Verenigd Koninkrijk
Documentaire / Familie

geregisseerd door Jian Fan

Een Chinese vrouw van 40 krijgt een pijnlijke injectie in haar bil. ‘Zonder kind heeft ons leven geen zin’, verklaart ze. Haar man zit er verslagen bij, en zet het in toenemende mate op een roken en drinken om de lijdensweg van de IVF-behandelingen van zijn vrouw aan te kunnen. Regelmatig barst hij in huilen uit. Een jaar eerder is hun 8-jarige dochter bij de aardbeving van Sichuan omgekomen. Ze hopen daarom op een meisje. Door de Chinese 'een-kind-politiek' zijn veel ouders hun enige kind kwijtgeraakt, en doorstaan ze op hoge leeftijd een IVF-behandeling om de achtergelaten leegte te vullen.