I Am Bruce Lee (2011)

Canada
Documentaire

geregisseerd door Pete McCormack
met Bruce Lee, Stephan Bonnar en Kobe Bryant

Het ongelooflijke verhaal van de legendarische martial arts acteur Bruce Lee. Zijn revolutionaire, soms controversiële manier van denken is een bron van inspiratie geweest voor generaties van filosofen, acteurs, filmmakers en atleten. Deze documentaire bevat interviews met mensen die hem persoonlijk kenden en internationale iconen uit de wereld van entertainment en sport.

11 BERICHTEN 3 MENINGEN
avatar van ace leader
Officiële trailer. Komt op 9 februari in de VS uit.

avatar van Zinema
Handjevol Hollywood.

Het vervelende aan deze documentaire is dat je veel meer mag verwachten na de doorsnee reut die rond Bruce Lee is uitgebracht. Daarmee niet doelend op de verschrikkelijke Bruceploitation-meuk door de jaren heen, maar op de eveneens vaak belachelijke ‘documentaires’ over de Kungfu-legende. Er mag juist van deze film meer worden verwacht vanwege de medewerking van zijn weduwe en dochter. Laatstgenoemde is zelfs producer van dit wanproduct.

Mickey Rourke en, in dit kader, allerlei ander oninteressant acteervolk dat wel eens in een dojo of boksring heeft gestaan mag ongefilterd de mening uiten over de fenomenale krijger Lee. Entertainmentgehalte is daardoor gegarandeerd, inclusief hilarische kreten slakende MMA-knokkers die ook zo fan waren als kleine jongen of meisje. Het sneeuwt de echte betrokkenen nogal onder. Zoals vrienden van vroeger en oud-collega’s die daadwerkelijk iets te zeggen hebben.

Ook de filmbeelden van Lee en zijn beroemde vechtchoreografieën zijn maar mondjesmaat en vaak deels aanwezig. Iets wat te denken geeft. Misschien waren de filmrechten voor de erven Lee duurder dan een handjevol Hollywood dat de ijdele lipjes mag tuiten. Dubbeltriest dus. Zo komt zelfs een van de zangers van The Black Eyed Peas veelvuldig voorbij omdat hij ook zo’n groot fan is. Hij ontleent zijn dansmoves aan die van de grootmeester zelf. Dat niveau dus.

Doorsnee.

avatar van Pazmaster
Redelijke docu over Bruce Lee en zijn manier van denken. Het laat zien hoe hij dacht over zijn gevechtskunst en hoe dat tot stand is gekomen. Ook worden andere feitjes aan het licht gebracht die ik nog niet wist. Wat idd wel jammer is, is (wat Zinema al zegt) dat er veel Hollywood sterren die er eigenlijk niets mee te maken hebben gehad vrij vaak aan het woord zijn. Zelfs Ed (AL Bundy) O`Neill en Taboo (B.E.P.) Nawasha hebben hun woordje klaar die eigenlijk niets interessants te melden hebben. Dat is wel jammer. 3 kleine sterren

avatar van John Milton
Ik schaar mij achter Zinema's review. Erg Amerikaanse docu met een hoog MTV gehalte. Als iemand wel een goede docu weet over deze man dan hoor ik dat graag!

Edit: Thanks metalfist

avatar van Metalfist

Bruce Lee, the Legend (1977) is wel een aanrader. Curse of the Dragon is ook nog redelijk maar wordt compleet verkloot door een gebrek aan enige aanduiding wie wie is en een slechte montage. Ik heb zelf nog Bruce Lee, the Legend Continues liggen maar die staat niet op MovieMeter en ik heb hem zelf nog niet gezien. Kan goed zijn dat dat dezelfde docu is als degene die ik hierboven aanraad want hij zit als bonus in de Green Hornet/Fury of the Dragon DVD box van DFW.

avatar van Phantasm
Aardige documentaire voor de Bruce Lee liefhebber, leuk om een keertje gezien te hebben.

avatar van tal1b
Niets vernieuwend eigenlijk.

Wat een vreemde docu. Mensen als die gast van Black Eyed Peas en een skater komen aan het woord? :-S

Wie weet waar ik die zwart/wit interview van Bruce Lee kan vinden, die hier aantal keren zag?

avatar van thunderball
Deze van de week opgenomen van Discovery Channel en vanmiddag bekeken.

Aardige, vlotte docu over de Meester zelf, maar nergens werkelijk opmerkelijk.

Leuk genoeg om te blijven kijken en hem waarschijnlijk op video te bewaren, maar ook vrij oppervlakkig en met veelal geinterviewden, waar ik zo mijn vraagtekens bij zet, of die ook maar iets zinnig te zeggen hebben. Zo zien we oa Mickey Rourke en zelfs Ed O'Neill aka Al Bundy hun zegje doen (overigens best knap dat die laatste de zwarte band heeft gehaald, maar dat maakt hem nog geen Bruce Lee expert).

Verder veel korte fragmenten uit alle vijf zijn beroemde martial arts films, maar ik had liever daar voor in de plaats meer authentieke archiefbeelden en foto's van Bruce gezien. Die filmbeelden kan ik wel dromen.

Is het dan helemaal slecht? Nee, het is altijd boeiend/leuk om mensen als Dan Inosanto, Bob Wall en Bruce vrouw Linda over hem te horen praten. Opmerkelijk dat Inosanto het na al die jaren nog steeds zichtbaar moeilijk heeft wanneer hij het over het overleiden van zijn goede vriend heeft.

Een zesje, ofwel drie sterren.

avatar van Bottleneck
De vele korte interviews tussendoor komen soms over als een wedstrijdje 'ik ben de grootste fan' of
'ik weet precies welke invloed hij had op de vechtwereld' maar buiten dat vond ik het wel interessant. Ben absoluut geen Bruce Lee kenner dus bijna elke info is nieuw voor me, best interessant hoe zijn culturele achtergrond (als 'buitenbeentje') een rol bleef spelen in zijn ontwikkeling.

Met deze documentaire, is er een slechte dienst bewezen. Niets toevoegende sprekers als Mickey Rourke, Labelle (een verbitterde oude man die beweert de grootvader van MMA te zijn), Al Bundy etc. Ze proberen te ondermijnen wat een geweldige vechter Bruce Lee was. Verder is dit meer een promotieproduct voor de ufc. Voor een goede docu over Bruce Lee: Bruce Lee: A Warrior's Journey.