Matière Grise (2011)

Alternatieve titel: Grey Matter

Rwanda / Australië

geregisseerd door Kivu Ruhorahoza
met Ruth Shanel Nirere, Ramadhan Bizimana en Hervé Kimenyi

Matière Grise begint als een film-in-een-film, waarin een jonge regisseur vertelt over de haperende productie van The Cycle of the Cockroach (Tutsi’s werden aangeduid als kakkerlakken). Een fondscommissie wil de regisseur alleen geld geven als hij films maakt die educatieve overheidsprojecten zoals aidspreventie promoten. De filmmaker zet zijn eigenzinnige plan toch door. Het moet een experimentele film worden, over een broer en een zus die het opnemen tegen de demonen van de genocide. Met een motorhelm op vecht de broer in zijn eentje tegen de waanzin die zich nestelde in zijn brein: grijze cellen die tegelijk kunnen creëren, vernietigen en zichzelf te gronde richten.

avatar van John Milton
Erg benieuwd naar Things of the Aimless Wanderer (2015) van deze regisseur, die schijnt behoorlijk goed te zijn, maar kan ik nergens vinden.