My Brother the Devil (2012)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Sally El Hosaini
met James Floyd, Fady Elsayed en Saïd Taghmaoui

De veertienjarige Mo is een eenzame, gevoelige jongen die graag vrienden zou willen hebben om samen kattekwaad uit te halen. Hij verafgoodt het leven van zijn broer Rashid, een zeer gerespecteerd lid van een bende, die door middel van drugshandel de familie kan onderhouden. Mo wil ook graag gezien worden als een stoere vent en neemt een baantje aan dat grote gevolgen zal hebben voor beide broers.

Wat zijn de Britten toch knap in het vertellen van verhalen, spelend in stedelijke achterstandswijken. Een boeiend, realistisch, oprecht, authentiek en grauw familiedrama over twee broers, zonen van Egyptische islamitische emigranten. Een film over een tweede generatie immigranten die worstelen met omstandigheden die effect hebben op hun identiteit en afkomst, met de ingrediënten broederliefde, vriendschap, rivaliteit, jeugdbendes, het maken van keuzes en homofobie. De regisseuse snijdt taboes aan zonder te preken en de getoonde emoties zijn, denk ik, voor een ieder begrijpelijk. Een oersterke cast speelt uiterst geloofwaardig.

avatar van Decec
Een goede dramafilm...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Prima kwaliteit breedbeeld
(geen HD aanwezig)...
Prima achtergrond geluid
(geen Dolby Digital aanwezig)...

avatar van John Lee Hooker
Een vrij simpel geschoten maar op z'n minst doeltreffend drama uit Engeland waarbij ik het wederom op prijs stelde geen enkele acteur te herkennen. De focus bleef op de jongeren onderling gericht, zonder de emoties van één enkel personage op te dringen. In principe kon het verhaal alle kanten opgaan en uiteindelijk wordt er toch een verassende weg ingeslagen. Geen overdosis aan geweld; de introductie laat zien in wat voor wereld de broers leven en dat is genoeg. Overgangen tussen scènes zijn vrij hard; er worden veelal stilstaande overzichtsshots gehanteerd en dit heeft zo z'n eigen uitwerking. Daarbij is de muziek met mate ingezet en wordt er op een toepasselijk moment afgesloten.

Realistische kijk op straatcriminaliteit in de Londense achterbuurten, wars van sensatiegerichte geweldscènes maar met veel gevoel voor de inpak op het leven van een immigrantenfamilie.
De acteurs, waartussen geen enkele "naam", zetten overtuigende, natuurlijke prestaties neer in deze film die met snel opeenvolgende shots de zenuwachtige, levensbedreigende toestanden goed onderlijnt, maar die, m.i. toch iets te lang aansleept.
Eigenlijk toch wel iets anders dan wat de Amerikaanse filmwereld ons over dergelijke onderwerpen doorgaans voorschotelt.