Khumba (2013)

Zuid-Afrika
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Anthony Silverston
met de stemmen van Jake T. Austin, Loretta Devine en AnnaSophia Robb

Een zebra heeft maar over de helft van zijn lichaam strepen. Hij krijgt de schuld van de droogte en besluit zijn kudde te verlaten. De zebra begint aan een zoektocht naar zijn ontbrekende strepen. Hij wordt hierin bijgestaan door een overbezorgde gnoe en een flamboyante struisvogel. Samen maken ze verschillende avonturen mee.

Vanaf 25 juni 2014 in de bioscoop (eOne Entertainment)

avatar van schumacher
Leuke animatie film, uiteraard bestaat er beter maar de klein mannen gaan dit zeker leuk vinden .

avatar van John Lee Hooker
Visueel erg nep en lelijk en ik irriteerde me weer mateloos aan al die Nederlandse stemmen. De meeste grappen waren sowieso niet geslaagd; overdreven uitspattingen en stereotype karakters domineren het Afrikaanse uitstapje. Ik moest erg veel moeite doen om mijn ogen open te houden en er is uiteindelijk weinig noemenswaardigs op te sommen. Voor peuters misschien leuk maar die liggen heus niet in een deuk; ikzelf werd het beu en kreeg voornamelijk jeuk.

avatar van gewoon ikke
Wij zijn hem net gaan bekijken en zeer teleurgesteld. De kinderen waar verveeld. Het is een film die zeer traag verloopt, een samenraapsel is van The Lion King, Open season, enz... met een einde van niets en een gevoel dat de film niet geeindigd is (hopelijk komt er geen vervolg). een mooie maar weinig uitgewerkte achtergrond en de film is ook regelmatig grauw van kleur, zonder dat het een toegevoegde waarde is aan het verhaal. De regiseur zal zich serieus moeten herpakken bij zijn volgende film, anders zal hij een ander beroep moeten zoeken, dit geld overings ook voor de schrijver van het verhaal. Kortom, een film voor een heel saaie tv avond, maar zeker geen bioscoop of dvd waard!

avatar van tattoobob
Toch weer een van de mindere van de animatie films.
De humor was wat slapjes en de animaties konden ook beter....mijn zoon vond het wel leuk..en dat is het belangrijkste want zulke films zijn toch voor het grootste gedeelte voor de kleintjes bedoelt.

Dick2008
Leuk ook mooi getekend. Deed aan de ene kant wat denken aan Donkey van Shrek en aan de andere kant aan Animals United en nog een heleboel andere animatiefilms. Er gebeurt maar weinig en nogal afgezaagd dit. 2.0

Dick2008
Dick2008 schreef:

Ik heb hem nu van Blu-ray met Nederlandse ondertitels bekeken en moet zeggen dat hij reuze mee viel. De aftiteling staat er iets schuin op best vreemd, terwijl de film zelf er goed uitziet met mooie heldere kleuren. De stemmen zijn leuk. Zuid-Afrikaanse film dus dit kan misschien een reden zijn dat de humor, vrij weinig overigens, wat merkwaardig is op bepaalde momenten. Ook kan het voor heel kleine kinderen best eng zijn met die luipaard, die eerder ook zwaar gestoord is dan alleen maar gevaarlijk. Het Afrikaanse woestijngebied zit vol gevaren, dit gaan ze niet uit de weg, maar omzeilen het vaak, anders is het geen leuke kinderfilm meer. Dat soort taferelen hoeft voor mij ook niet.

Eenvoudig verhaal over de zebra Khumba, die de helft van zijn strepen mist en dit erger vindt dan de zoektocht naar water en zo onderweg allerlei andere dieren ontmoet en wat avonturen meemaakt.
Langdradig verhaal, die me in eerste instantie aan Rudolph the rednosed reindeer deed denken en vanwege het water aan Animals United en daarna aan Madagascar en zo kan je doorgaan want ze lijken allemaal op elkaar. Je ziet in deze film alleen maar dieren. De scène met die vrachtwagens is daardoor ook wel wat vreemd maar niet storend verder.

Het begint druk en eindigt als zodanig ook weer maar is niet zo'n film die doorlopend met ADHD-achtige toestanden volgestopt zit. Zelden komisch, wel leuk/mooi getekend. Hoewel hier en daar wat mindere momenten grotendeels ook best grappig en niet overdreven lang.
Het is van dezelfde makers als Zambezia. 4.0

avatar van Phantasm
Leuke animatiefilm die lekker wegkijkt.

avatar van mjk87
The Lion King duurt 4 minuten langer, kent veel liedjes en voelt toch aan als een veel epischer verhaal dan deze Khumba. Dat ligt deels aan de kwaliteit die Disney had op dat moment, maar ook aan deze Khumba die gewoon te veel middle of the road is. Het verhaaltje kennen we nu wel met een verstoten persoon en wat vrolijke bijfiguren, maar deze film weet daar niets aan toe te voegen en blijft een emotieloos ding. Het stemmenwerk is ook niet denderend en de meeste figuren zijn maar matig uitgewerkt. Visueel lijkt het soms wel wat, zeker het water en de achtergronden zijn oké, maar als je te veel let op de details oogt het allemaal erg nep. De wat karikaturale beesten maken het er niet beter op. 1,5*.