La Sfida (1958)

Italië / Spanje

geregisseerd door Francesco Rosi
met José Suárez, Rosanna Schiaffino en Nino Vingelli

Het verhaal gaat over een jonge Napolitaan die gedreven wordt door een overmaat aan ambitie en zelfvertrouwen. Hij gehoorzaamt niet aan de bevelen van een maffiabaas en begint voor zichzelf. Maar al gauw merkt hij dat het levensgevaarlijk is om de maffia uit te dagen en moet hij vrezen voor zijn leven.

Ze bestonden officieel nog niet : FF films van auteur Francesco Rosi...officieus wel want hij had reeds camicie rosse en Kean de facto grotendeels geregisseerd, plus nog wat omnibuswerk. Maar officieel is dit zijn debuut, in Venetië onderscheiden met de jury prijs, naast les amants.
Duidelijk een voorproefje ook van wat hij later voor ons in petto zou hebben : een analyse van een verrotte, corrupte, feodale maatschappij, meer bepaald die van zijn geboortestad waar in de jaren na de oorlog de camorra de gedaante zou aannemen zoals we die nog kennen. Het micro element geleverd door anti- held Vito/ Suarez is dan ook gebaseerd op een stukje camorrageschiedenis : de levensloop van Pasquale Simonetti, guappo en camorrista.
Een co- productie dus Suarez- een gekende jeune premier in Spanje- werd Rosi opgedrongen en voorzien van overdubbing door Aldo Giuffre ( die jullie ook kennen uit the good the bad and the ugly...), net zoals producent Cristaldi hem ook een protagoniste opdrong : een 20- jarige Rosanna Schiaffino in haar eerste belangrijke rol die haar moest lanceren als de nieuwe Mangano, inclusief...okselhaar ! Ja, dat zien jullie goed tegen de veertigste minuut ongeveer. Schiaffino wordt hier trouwens geacht 16 te zijn, en is gemodelleerd naar de echte vrouw van Simonetti die een beauty queen was- wat dat betreft dus geloofwaardig kun je zeggen.
Dit koppeltje levert de romance van het soort waar Rosi ons later zelden tot nooit op zou vergasten, deze film ook duidelijk meer mainstream dan zijn latere, droge semi- docu style labyrinthen. Geworteld in het neo- realisme met veel location shoots van Napels en omgeving, en een fotografie die met de beruchte totaalfocus niet weinig doet denken aan Antonioni. En verhip : chef fotografie was di Venanzo !
Narratief zeker nu gesneden koek en een voorloper van de latere italocrime, op zijn beurt echter duidelijk geinspireerd door thieves highway incl. fruittransporten. Rise and fall of a gangster, afloop is niet wat je noemt verrassend. Voor de actie hoef je dit niet te zien, spectaculaire shoot outs hoeft u niet te verwachten. Opvallendst misschien de duidelijke link tussen het gezinsleven van de anti- held en zijn criminele activiteiten, contrast opgepikt door Coppola/ Scorsese c.s. en hier blijkt de sleutelscène een huwelijk te zijn- extra onvergetelijk voor bruidje Schiaffino...wier vormen in haar bruidsgewaad goed uitkomen !
Genoeg geluld, u kunt het allemaal zelf zien dankzij de Cristaldi DVD die geen anderstalige onderschriften bevat.

Mooi hoor, dat sociaal-realisme in stemmig zwartwit. Zal zeker een klassieker zijn. Tenslotte is Francesco Rosi een beroemd regisseur. Maar ik werd er gek van. Er wordt zoveel in geluld dat m'n ondertitels het niet bij konden houden. Anderhalf uur kijken naar ruziemakende Italianen, bofkont die ik ben. Heb geen idee waar het nu precies over ging. Over de verkoop van landbouwproducten en over tussenhandelaren in Napels die elkaar het leven zuur maken. Dus zal de maffia niet ver weg zijn. Zouden de Italianen het destijds een aardige film gevonden hebben? Kan het me niet voorstellen. Maar het waren andere tijden. Deze heeft in ieder geval wat mij betreft de tand des tijds niet doorstaan.

Maar toegegeven: Rosanna Schiaffino is een beauty. Met hairy armpits