• 8.347.248 stemmen

Marudukku Sukuranburu: Asshuku (2010)

Animatie / Sciencefiction | 70 minuten

Genre: Animatie / Sciencefiction

Alternatieve titel: Mardock Scramble: The First Compression

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Susumu Kudo

Met onder meer: Megumi Hayashibara en Norito Yashima

Oorspronkelijke taal: Japans

Plot Marudukku Sukuranburu: Asshuku

De vijftienjarige Rune Ballot wordt door de snode gokker Shell Septinous ontvoerd en na een explosie voor dood achter gelaten. Hij heeft er echter niet mee gerekend dat ze middels cybernetische technologie gered en genezen zou worden. Nu is Rune uit op wraak, en heeft de kracht van de biotechnologie aan haar kant.

image

Medium the Fingernail

Fresh the Pike

avatar van Dopke

Dopke

Toffe film, al is het wel een erg vreemde eend in de bijt. Typisch een film die alleen in Japan gemaakt kan worden. Het is een mix van van alles en nog wat en schuwt het niet om openlijk pervers te zijn. Een vijftienjarig prostituee met vele ongecensureerde seksscènes, die ook nog eens de hele film nagenoeg naakt rondloopt, best gewaagd.

Visueel erg mooi en een sterke GITS (serie) sfeer. Het plot wordt gedreven door soms vreemd keuzes. Zo is er een zelfreflectieve scene nadat Balot naar de vrouwen wc is geweest na het zien van een verborgen camera in de vrouwen wc. Tja.. Only in Japan. Maar voor de rest is het plot ook enigszins vaag en is de vraag wat we nu eigenlijk aan het kijken zijn. Het begint vrij timide en lijkt het een film te zijn waar het existentiële vraagstuk de boventoon voert, maar dan zijn er de rechtbank, hentai- en incestelementen, om te eindigen in een smaakvolle en actievolle stand-off.

Ik ben een beetje verward, het is simpelweg teveel en daardoor onevenwichtig filmpje voor 70 minuten, maar het smaakt zeker naar meer. Erg benieuwd naar de volgende twee delen.

Onderhond

Zo apart vond ik het eigenlijk allemaal niet.

Een mix van Mezzo Forte en GitS, zo laat het zich het best omschrijven. Wat naakt en controverse enerzijds, verder een universum dat wel een extensie op het GitS universum lijkt.

Als introductie erg warrig en niet altijd even geslaagd. Vooral de muis en de professor zijn wat domme figuurtjes, die niet helemaal in de sfeer van de film passen. Verder ook iets teveel herkenbare GitS momenten. Je mag best wel eens een verwijzing maken, maar ik zag net iets teveel directe kopieën.

Visueel zijn het vooral de kleuren die opvallen. Buiten het eindgevecht is de animatie iets te pover en ook de character designs hadden wel iets beter gekund.

Toch vermaakt het wel, het wereldje is misschien niet geweldig consistent of logisch, maar intrigeert wel. Eindgevecht mag er ook echt wel zijn, had iets graag wat meer in die richting gezien. Slecht is het zeker niet, maar had best wat meer mogen zijn. Wel goed genoeg om de vervolgdelen op te pikken.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Knoeperende cliffhanger.

Deze animatiefilm begint als een spannende detective met een snufje hentai, maar wanneer het verhaal eenmaal duidelijk wordt, verandert de film nogal van toon. Niet verkeerd, maar het tot dan toe intrigerende mysterie wordt misschien wel wat snel ‘ontrafeld’. Het vermoordde meisje dat als cyborg terugkeert dankzij de 'Mardock Scramble-wet', is niet eens zo zeer opzoek naar zichzelf als wel naar haar moordenaar(s). Misschien dat die verhaallijn alsnog wordt opgepikt in het vervolg.

Of de mooi vormgegeven film daadwerkelijk, zoals de hoes beschrijft, mag worden beschouwd als de nieuwe adem van het cyberpunk-genre, moet de toekomst uitwijzen. De tandjes zijn in elk geval netjes gepoetst en ruiken fris, maar ook naar iets bekends als de klassieker ‘Ghost in the Shell’. Dit is slechts het eerste deel, maar de interesse voor de vervolgen is in elk geval gewekt. Op de bluray van het mangalabel Kazé blijft de kijker zowel bij de ‘bioscoopversie’ als de ‘director’s cut’ achter met een knoepert van een cliffhanger.

Goed.

Met dank aan Filmfreak voor het recensie-exemplaar.

avatar van YAUA

YAUA

Het begin is nogal tam en het verhaal is niet echt heel spannend - het is allemaal iets te traag en uitleggerig (rot op met dat filosofisch gelul, die levensvragen liggen er al dik bovenop zonder dat het nadrukkelijk uitgesproken of herhaalt moet worden), maar het intense einde maakt erg veel goed. Alleen die cliffhanger, damn