The Best Man (1964)

geregisseerd door Franklin J. Schaffner
met Henry Fonda, Cliff Robertson en Edie Adams

William Russell, een intelligente, vermogende man die zijn strepen op politiek gebied reeds lang heeft verdiend, lijkt de meest logische presidentskandidaat voor de democratische partij. Voormalig president Hackstadter heeft echter vooralsnog een zekere voorkeur voor senator Cantwell, maar daar komt snel een eind aan wanneer de onbeschofte Cantwell de zieke president danig voor het hoofd stoot. Daarop raadt Hackstadter Russell aan de vele vuile was van Cantwell buiten te hangen, maar Russell weigert het spel tot dat niveau te laten dalen. Cantwell heeft daar echter duidelijk minder moeite mee.

avatar van Mischa
Aardige film, met goed spel van Fonda als Robertson. Een leuk tijdsdocument ook, omdat zaken als veelwijverij, psychische problemen etc. in die periode nog braaf buiten de media werden gehouden. Ook leuk om een beeld te krijgen van een tijdperk waarin de conventies nog spannend waren: toentertijd besliste de conventie nog daadwerkelijk wie de nominatie zou krijgen. , Kom daar vandaag de dag nog maar eens om, met al die strak geregisseerde conventies, waar al lang van tevoren vaststaat wie het in november mag gaan doen.