LUV (2012)

geregisseerd door Sheldon Candis
met Common, Michael Rainey Jr. en Michael Kenneth Williams

De film volgt een dag uit het leven van William 'Woody' Watson, een verlegen 13-jarige jongen die op zoek is naar een gezin en een beter leven. Op zoek naar zijn ex-gedetineerde oom Vincent hoopt hij de vaderfiguur te vinden die hij nooit heeft gehad. Maar wanneer het verlangen van zijn oom om een legitiem leven te leiden, botst met diens stormachtige verleden, moet Woody gaan beslissen of hij voor of tegen zijn geliefde oom is...

avatar van Ruudje
Afgelopen week gezien op het Sundance Filmfestival in Utah!

avatar van Donkerwoud
Dacht ik toch echt even dat het om een documentaire over Neerlands Trots ging...

De mooiste filmervaring van het festival was voor mij Luv. Een prachtig portret van een dertienjarige jongen die door zijn net uit de gevangenis vrijgekomen oom een dag op sleeptouw wordt genomen. De tocht vol geweld waarin levenslessen en het maken van keuzes centraal staan, is ontroerend, ontluisterend en humoristisch tegelijkertijd. Wat daarbij zeker helpt is de geheel zwarte cast die overdonderend goed speelt. Ook The Wire achtige beelden van Baltimore zijn een lust voor het oog.

Toch is het vooral de elfjarige hoofdrolspeler Michael Rainey Jr. die de show steelt. Met overtuiging, passie en een mix van kinderlijke onschuldigheid en een veel te vroegwijze tiener speelt Rainey Jr. dit fascinerende personage dat voor een groot deel gebaseerd is op de jeugd van regisseur Sheldon Candis. Ook zijn oom gespeeld door rapper Common -die er eigenhandig voor zorgde dat andere acteurs werden overgehaald om mee te werken aan Luv- is imponerend.

Omdat ook de oude vossen Dennis Haysberth en Danny Glover (de scene waarin de twee samen krab eten is weergaloos) indruk maken, is Luv een bijzonder geslaagde zwarte coming of age film geworden met nog een speciale vermelding voor de fantastische soundtrack.

avatar van schram101
Aardige trailer. Hopen dat het niet té wordt.

avatar van Awake78
Fantastisch uitgewerkte film met uitstekende soundtrack.

Het 1e uur zal voor menigeen wat traag op gang komen, maar past volledig in de geest van de film. Het bouwt langzaam op naar een climax en als het eenmaal los is worden de meest geweldige scenes aaneen geregen.

De soundtrack maakt de film echt af en heeft een zeer grote meerwaarde, zonder op de voorgrond te treden. Echt een aanrader dit kleine juweeltje...

avatar van missl
Deze film over een neefje die een dag met oom op stap mag begint traag. Wordt vervolgens wel spannender maar kreeg me niet mee. Soundtrack is wel erg goed.

avatar van Fryce
Leuke film met een matig einde.

Prachtige film, waarbij het rustig begint, en steeds iets meer spanning er inkomt!!
Klein minpuntje, die jongen kan nooit 13 jaar zijn, die klasgenoten leken hooguit 8 jaar en hij hooguit 11, maar dan had hij wel al 3 keer moeten blijven zitten hebben op zijn school!!

avatar van Superkuuk
prima cast, alleen verkeerde rolverdeling....de betere acteurs marginale rolletjes...en alles veel te overdreven...dit hele verhaal had in een videoclip van 4 minuten gepast.... o Nee toch niet..aangezien die al een keer of 20 zijn gemaakt..