Stranded in Canton (2005)

Documentaire

geregisseerd door William J. Eggleston
met Marsha Hare, Furry Lewis en de stem van William J. Eggleston

'Stranded in Canton' is een film bestaande uit een reeks scènes, geschoten met een Sony PortaPak door fotograaf Eggleston in en rondom de steden Memphis en New Orleans in 1974. Hij filmde Eggleston zijn familie en vrienden; dronkaards, kunstenaars en nachtvogels, stoned dan wel nuchter. Het leverde dertig uur filmmateriaal op, die hij pas in 2005 verwerkte tot een film. Sommige scènes worden van context voorzien door Egglestons voice-over, maar grotendeels bestaat de film uit commentaarloze kijkjes in het leven van deze mensen.

avatar van danuz
Recht voor zijn raap geschoten, uit de (extreem) losse pols, bezopen documentaire van fotograaf Eggleston over zijn bezopen vrienden en familie. Interessant voor diegene (ik dus) die sowieso iets hebben met 'cinema verité' (las ergens dat dit de inspiratiebron is geweest voor Korine's Trash Humpers) en de warrige wereld om Eggleston heen. Enkele memorabele scenes zeker, maar of veel mensen hier iets mee kunnen? Nee.