ad

Alternatieve titel: A Beautiful Life

Oorsprong: China / Hongkong

Geregisseerd door: Andrew Lau

Met onder meer: Liu Ye, Anthony Wong en Shu Qi

IMDb beoordeling: 6,7 (807)

Oorspronkelijke taal: Mandarijn

Releasedatum: 13 mei 2011

Over Mei Li Ren Sheng

De mooie makelaar Li Peiru gaat op een avond haarzelf helemaal te buiten in een karaokebar, met als gevolg dat ze moet overgeven over de eenzame agent Zhengdong. Na deze ontmoeting begint Zhengdong langzaam voor de flirterige Peiru te vallen, ondanks haar relatie met een rijke, getrouwde man. Na een tijdje echter begint Peiru toch ook iets voor hem te voelen, maar ontdekt ze dat er iets is mis is met zijn psychische gesteldheid.

image

Onderhond

Gewoontjes.

Blijkbaar zijn dit type romantische dramas nu ook in HK/China te vinden. Al een aantal jaartjes populair in Japan, ik ben er persoonlijk meestal niet érg kapot van. Een teveel aan drama haalt vaak de angel uit dit soort films.

Om wat specifieker te zijn, het gaat over romantische riedeltjes die steeds hard verstoord worden door één of andere dodelijke ziekte (of in ieder geval een ziekte die een persoon niet meer dezelfde maakt - in dit geval een soort van dementie). Eerst zie je altijd hoe er zich een koppeltje vormt, wanneer ze eindelijk bij elkaar zijn begint de dramatische aftakeling.

Typerend is dat deze films meestal nog wat randdrama meepaken zodat van subtiliteit niet veel sprake meer is. Lau pakt het verder wel fijn in en het acteerwerk is naar behoren voor een verhaal als dit, maar echt pakken doet het niet.

Doe mij maar z'n vliegende guillotines die later dit jaar uitkomen. Slecht is dit zeker niet, maar ik heb liever iets meer nuance.